The answer is no. No means no.

Många av er ser säkert på Feminist Frequency eller åtminstone har hört talas om det. Denna gång handlade det som "Creepy and sexist Holiday songs" och jag var ju bara tvungen att verkligen lyssna igenom sångerna för att se om de verkligen var så creepy och sexistiska som hon säger.

I hennes top 5-lista har vi på femte plats "All I Want for Christmas Is You" med Mariah Carey. Hon säger att den är sexistisk eftersom Mariah endast önskar sig en man i julklapp, en man som kan ta hand om henne och så vidare.

Min kommentar på detta är att förutom de fakta att hon står i pulkabacken och posar samt att hon sitter i Tomtens knä så verkar varken videon eller texten inte vara så pass "creepy" att den antyder att det är just en man hon vill ha. Sen har hon visserligen gjort en duett av sången i år och då står hon i värsta minsta kläderna och posar med rumpan mot oss ungefär halva videon igenom. Det kan jag tycka är stereotypt (speciellt när mannen hon gör duetten med är fullt påklädd), men sången i sig antyder inte att det är en man hon vill ha.

Sen på plats 4 i topplistan på mest creepy och sexistiska julsånger så har vi "I Saw Mommy Kissing Santa Claus", i Sverige även känd som "Jag såg mamma kyssa Tomten". Här tar hon upp att ungen får se sin mor vara otrogen mot far med Tomten. Så, jag tog och lyssnade på hela denna sång också, både på engelska och svenska för att se om jag fått min teori helt om bakfoten och om hennes teori stämmer. Hon nämner ju faktiskt att det KAN vara pappan som är utklädd till Tomten, vilket jag alltid har trott, men det är tydligen inte så troligt säger hon.

"Jag har gömt mig i en vrå, för att titta lite på, ett konstigt stort paket som någon av oss skulle få och då fick Tomten mammas kram och kyss, sedan sa hon 'Åh vad du är bra, för ingen ser att det är du' men jag såg att det var Tomten mamma kysste igår kväll" tycker jag låter väldigt mycket som att det är pappan som är utklädd till Tomte. I den engelska versionen är det kanske inte lika tydligt, men jag tror att det är menat att pappan är Tomten.

Den tredje sången på hennes lista är "It's Beginning to Look a Lot Like Christmas" där det tas upp versraden om de könsstereotypa leksakerna "A pair of Hopalong boots and a pistol that shoots is the wish of Barney and Ben. Dolls that will talk and will go for a walk is the hope for Janice and Jen" och det kan ju kännas lite sådär onödigt stereotypt i dessa dagar...

I listan med dessa sånger så har vi på andra plats "Santa baby". I denna finns bland annat verserna "Santa baby, I want a Yhat and really thats not alot", "Santa honey, there's one more thing I really do need, the deed to a platinum mine" och "Santa baby, forgot to mention one little thing, a ring and I don't meen on the phone". Lite creepy måste jag hålla med om att denna är. Jag menar, hon vill helt enkelt ha Tomten för att han kan ge henne en massa saker. Typ lite som alla de tjejer i välden som gifter sig med gamla gubbar för pengarnas skull...

På första plats i Feminist Frequencys lista kom "Baby, It's Cold Outside" och denna är nog en av de värsta sånger jag har hört faktiskt. Ja menar "I ought to say no no no sir" får svaret "Might if I move in closer?" och lite senare "The answer is no" får svaret "But baby, it's cold outside". Efter en stund börjar han med "Gosh your lips look delicious" och "Ooh, your lips are delicious". Sen när hon verkligen tänker gå så blir han typ jätteledsen och bara "How can you do this thing to me?", hon säger "I really can't stay" varpå han slänger ur sig "Get over that old doubt". Efter att ha hört all den här skiten så ger hon tillslut med sig! Trots att hon verkligen har försökt och försökt att slingra sig eftersom hon inte vill vara kvar hos honom. Förutom att han avbryter henne, inte lyssnar och tar tolkningsföreträde så får han till slut sin vilja igenom som en annan jävla våldtäktsman. Usch!

Visst att jag inte håller med Feminist Frequency i alla punkter av denna video så måste jag hålla med om den sista. Det läskiga är kommentarerna på youtubeklippet med "Baby, it's cold outside" är att jättemånga bara "Åh vad gulligt!". Vafan, "the answer is no", nej betyder nej. Denna sång säger ju att nej betyder kanske. Dåligt!

Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Jag håller med dig. Tycker "Baby, it´s cold outside" verkar riktigt creepy. Men resten är väl mest lite allmänt stereotypa och inte så värst creepy.

2011-12-26 @ 19:12:58
URL: http://visselpaj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0