Evolution!


Har ni någonsin funderat på varför män och kvinnor ser olika ut? Även bland många andra arter finns det skillnader mellan honor och hanar förutom det faktum att den ena föder barn och den andre bara är med och hjälper till lite vid tillverkningen.

Skämt åsido. Faktum är att jag har en hypotes om varför män och kvinnor ser olika ut. Mina damer, herrar och alla andra, låt mig presentera Det sexuella urvalet.

Inom evolutionen finns det två stora huvudgrenar, det naturliga urvalet och det sexuella urvalet. Det naturliga urvalet handlar om att kunna överleva och att kunna skaffa avkomma, medan det sexuella urvalet handlar om att "det går lika bra utan men det är lite bättre med". Alltså, påfågelhanens snygga fjädrar finns bara för att många påfågelhonor genom tiderna har tyckt att det varit snyggt.

Detta återfinns inom människosläktet. Till exempel kan du fråga dig varför kvinnor över lag är kurviga medan män över lag har mycket muskler. Jag tror att det har med sexuell selektion att göra. Då menar jag inte att vi tycker vissa saker är snyggare än andra, snarare mer praktiska!

Vilket som är det vanligaste sättet att ha vaginalsex på kan jag inte svara på, men jag tror att den så kallade missionären är någonstans i toppen. Om vi utgår ifrån att missionären är vanligaste sättet att ha vaginalsex på så kan vi dra några slutsatser om vårt utseende och skillnaderna mellan kvinnor och män. Jag hatar att dra alla över en kam, men nu kommer jag att göra det ändå, bara för att styrka min hypotes.

Män har mera muskler på överkroppen än underkroppen, dessutom har de ganska små rumpor (och bäcken). Kan det vara så att det är praktiskt om de kan lyfta sin egen överkropp, så att hon inte blir mos, och samtidigt får plats med bäckenet mellan kvinnans ben?

Kvinnor har relativt stort bäcken, antagligen för att de ska kunna föda barn utan att skada sig. Detta kan även vara naturligt urval, att de kvinnor som hade små bäcken dog under förlossning och därmed inte gav någon avkomma.

Män är längre än kvinnor. Tänk er själva hur det blir när det gäller vaginalsex och missionären, då hamnar mannen lite längre ner, men om han är längre så får de ansiktena i samma höjd. Tadah!

Jag tror att det finns många fler sätt att se detta på, men det här är fragment av min hypotes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0