Are we there yet?

Nej. Vi är inte färdiga än!

Idén till detta inlägg fick jag delvis från auuus, som skrev för någon dag sedan om att folk tror att vi är färdiga med jämställdhetsskapandet.

Vi är inte färdiga!

Det finns mycket kvar som behöver göras. Kvinnor ska få samma lön för samma arbete. Transsexuella behöver få rättigheter att behålla fertilitet. Transvestiter ska inte känna sig skyldiga om någon tar ett skamgrepp på dem och känner sig lurad. Bisexuella ska inte ses på som några veliga fjollor. Och heteronormen måste sluta vara en norm och istället bli en livsstil, en valbar sådan.

Allt detta och mycket mer behöver göras till det bättre än vad det är idag. Det räcker inte med att kvinnor fick rösträtt 1921.


Här om dagen såg jag en film, en såndär amerikansk romantisk komedi. Dvs en dålig film som jag inte vet varför jag fastnade framför. I alla fall så handlade filmen om att en irlänsk man skulle hjälpa en amerikansk kvinna att hitta från punkt A till punkt B i Irland. Under resans gång så hamnar de i ett Irlänskt hem där de får sova under natten, men enbart gifta par får sova där, så kvinnan och mannen lådsas att de är gifta trots att de hatar varandra.

När kvinnan och mannen kommer upp till rummet de ska sova i så finns där bara en dubbelsäng. De måste dela säng! Herregud vad hemskt! För alla vet ju vad som händer om en man och en kvinna delar säng, eller hur?... (Jävla amerikanska fjanterier.) Så mannen säger bryskt "Jag tar sängen." och kvinnan undrar varför han ska ha sängen. Han svarar "Det kallas jämställdhet. Ni fick rösträtt 1921."

Wait what?!

"Ni fick rösträtt, alltså har jag rätt att ta allt annat."

Typ så menar han. Typ så menade de som skrev manus. Det kallas inte jämställdhet, det kallas girighet.

Vi är inte färdiga med att skapa jämställdhet fören jämställdheten är det enda som finns. På vägen måste kvinnor, HBTQ-personer och andra som står utanför normen vara "giriga". När en rättighet saknas så är du inte girig om du vill ha den, men om rättigheten finns för dig och du vägrar att ge den ifrån dig ens en liten stund, då är du girig. Utanför normen har du rätt att kräva din rättighet.

Kommentarer
Postat av: auuus

Helt rätt.

Det känns verkligen skevt att säga män ska få något tillbaka för att kvinnor ska få något som det borde vara självklart att de ska ha och något som män redan har. Att få lika rättigheter som någon annan har och som man själv borde ha är liksom inte en gåva, utan en rättighet.



Sen är det givetvis ingenting som säger att det automatiskt är kvinnan som ska ha sängen heller. Men "ni har fått rösträtt" är ju ett jäkligt dåligt argument.

2011-06-29 @ 23:32:17
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Visselpaj

Och när folk som står utanför normen börjar ta för sig mer, blir en del av dem som står innanför normen väldigt provocerade "Uäähh, diskriminering!"



Det gäller att inse skillnaden mellan att avstå från ett privilegium och att bli diskriminerad.

2011-07-20 @ 19:38:28
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Candy

Men så där resonerar ju vissa. Att nu ska vi fan vara nöjda, för vi har fått rösträtt och vi är inte tvungna att vara hemmafru som förr i tiden. Nähä, så bra då, och jag är givetvis väldigt tacksam för det... men vadan alla våldtäkter? Västvärldens bikini/överdels-tvång (samtidigt som man tydligen är för pryd om man inte är tillräckligt utmanande, var lagom, var lagom) och östvärldens slöjtvång? Stenandet av våldtagna kvinnor i Iran? För att nämna några saker.



Mitt ex hade väldigt svårt att acceptera mina feministiska värderingar. Skulle vi femmies aldrig bli nöjda? Dessutom var ju i princip alla feminister manshatare. Det visste han, för han hade ju träffat på typ tre stycken. Och hår på kvinnor var äckligt och onaturligt. Får jag säga att det känns bättre att vara tillsammans med en man som faktiskt har en del feministiska värderingar och som inte äcklas om jag inte rakat mig på en månad?

2011-07-21 @ 03:01:58
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Intersexorwhat

Intressant ex du verkar ha haft, jag menar, jag är feminist men jag är verkligen ingen manshatare! Varför skulle en feminist, en person som vill ha jämställt mellan könen vara manshatare? Att feminism kallas just för feminism är väl för att det var kvinnofrågorna som det hela började med, men nu har vi kommit så långt att vi har gått vidare till HBTQ-frågor och andra frågor. Finns ingen anledning att hata män för det.



Btw, kroppshår tycker jag ska vara ett eget val att välja, det mest "naturliga" är ju att ha kroppshår...



Låter som din nuvarande partner verkar vara ett bättre val, iaf gällande hans värderingar. Dessutom sägs det att feminister har bättre sex, vad är då inte bättre än två feminister som har sex? ;)

2011-07-21 @ 22:17:15
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0