Hat

Allt detta hat.

Varför måste folk hata?

Varför kan folk inte bara förklara sin åsikt sansat och sakligt?


Idag fick jag äran att hitta detta hatiska blogginlägg. Jag kan inte förstå hur människor kan vara så onda.

Visst att alla får ha en egen åsikt, men om det är en åsikt som är taskig mot andra så kan de väl hålla den för sig själv? Annars blir det som för den omtalade Dennis M. som i förra veckan skrev ett blogginlägg om hur äckligt han tycker det är med tjejer som inte rakar ben och armhålor samt att han tycker det finns andra rebelliska sätt att vara på än att "förstöra sitt yttre". Han blev omtalad, minst sagt.

Åter till det hatiska blogginlägget som jag fick äran att hitta. Där hängs en transtjej ut som manshatande feminist. Jag reagerar över ett flertal saker när jag läser texten. Till exempel så är feminister manshatare, inte första gången jag hört det men jag blir lika trött varje gång jag hör, eller läser, det. Dock tycker jag att det värsta av allt i blogginlägget är uttalandet "Så efter många års självhat är det snart dags att sätta kniven i det manligaste attributet av dem alla".

Som jag har förstått det är hon transsexuell, det betyder inte att hon hatar män. Däremot känner hon sig inte hemma i sin egen kropp och vill ändra på det som känns fel. Penisen är inte det manligaste attributet av dem alla. Faktiskt så vet vi så pass mycket idag att vi skulle kunna säga att penisen kan vara ett manligt attribut, men inte det manligaste och dessutom så behöver penis inte vara ekvivalent med man liksom att man inte behöver vara ekvivalent med penis.

Kan inte de hatiska människorna försöka förstå vad vi har att säga istället för att ta varje tillfälle i akt att kalla kvinnor, feminister och MTF-transsexuella för manshatare? Kan de inte försöka förstå att "kvinnor och HBTQ-personer borde ha samma rättigheter som heteromän" inte betyder "vi hatar män"? Kan de inte försöka förstå att "en mördad feminist är en bra feminist" betyder "vi hatar feminister/kvinnor"?


Jag hoppas att ni ser att jag är sansad och saklig.
Tack för ordet.
Trackback
RSS 2.0