Om att födas i fel kropp

Jag måste verkligen ifrågasätta det här. Nu vet inte jag hur hon känner, men jag måste erkänna att jag inte riktigt tror att det går att vara övertygad om att du är en annan organism.

Att vara transsexuell är en sak, men att vara transanima (eller vad det kan tänkas kallas) känns bara så främmande för min föreståelse. Jag vill inte verka trångsynt mot denna kattmänniska, men jag tror att det inte riktigt fungerar att vara född som fel organism.

Transexualism handlar, enligt många av dagens forskare, om att en person har fått "felaktig" hormontillförsel under fosterstadiet. Det sägs att vid en tidig vecka så utvecklas fostrets genitalier åt kvinnligt eller manligt håll (om fostrets kromosomuppsättning är "korrekt") och sedan i en senare vecka utvecklas psyket åt ett mer eller mindre kvinnligt eller manligt håll. I detta andra steg kan det dock gå fel och fel mängd av en viss sorts hormoner utsöndras till fostret. Fostret blir således troligtvis transsexuellt.

Hur skulle detta fungera i ett organismperspektiv? Vad skulle krävas för att en organism ska födas i en kropp tillhörande en annan typ av organism? Katter och människor som exempel, när i fosterstadiet utvecklas psyket åt ett mänskligt håll? När skulle det kunna gå fel och istället bli ett kattpsyke i människokroppen? Jag vet inte, men jag tror inte att det går, faktiskt.

Kommentarer
Postat av: S

På tal om nåt annat, en sevärd youtube-film:



http://www.youtube.com/user/TheAmazingAtheist?blend=1&ob=4#p/u/0/4JA4EPRbWhQ

2011-10-06 @ 21:29:58
Postat av: Intersexorwhat

Absolut sevärd, ja! Jag håller med honom i allting, utom en sak: "This is why I just can't take feminism seriously (4:00)



Jag hatar hur feminismen har fått en "vi hatar män"-stämpel! Det är enorm skillnad på feminism och manshat. Feminister är personer som jobbar för att, framförallt, kvinnor ska få det bättre. Feminister jobbar inte för att män ska få det sämre. Jag tycker det är så idiotiskt av många idag att dra feminism och manshat över samma kam. Hade inte feminism funnits så hade halva vår befolkning inte fått rösta idag! Han, The Amazing Atheist, borde egentligen kolla in Feminist Frequencys senaste video ;) http://www.feministfrequency.com/2011/09/tropes-vs-women-6-the-straw-feminist/

2011-10-15 @ 21:41:46
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Karoline

Håller meed hah.

2011-10-30 @ 00:01:45
Postat av: Susitar

Hej!



Du säger att du inte tror att det inte är möjligt att känna sig "född i fel art", eftersom du helt enkelt inte förstår det. Inser du inte hur många cissexuella på samma sätt säger att transpersoner är "omöjliga", just för att de inte förstår hur det skulle kännas? Har du rätten att säga "din identitet, dina erfarenheter FINNS inte"?



Det finns teriantroper (dvs, djurmänniskor av detta slag, eller transspecies om du vill) som är transexuella OCKSÅ. De säger att visst finns det skillnader, men även olikheter. Varför skulle man bli upprörd över jämförelsen, såvida man inte trodde att det enda var sämre än det andra?



Inte alltför länge sedan fanns ingen forskning på vad som gjorde personer transsexuella. Då var det ju lätt att avfärda det med uppmärksamhetssökande, psykisk sjukdom eller perversitet. Observera att det inte finns någon forskning på "artöverskridande" över huvudtaget. Kanske finns någon förklaring, som kanske en skillnad i utvecklingen av hjärnans uppfattning av kroppen till exempel. Tycker du att det skulle vara rätt av folk att neka transpersoner sina rättigheter, såvida inte dessa studier på hormoner hade gjorts?



Här är några länkar:



http://vargteriantrop.wordpress.com/2010/08/25/motargument-en-jamforelse/

http://kinspeak.tumblr.com/post/12407510654/i-am-trans-i-am-also-otherkin-i-have-other

http://kinspeak.tumblr.com/post/12408417391/my-personal-opinion-not-being-anonymous-for-this-one

http://susitar.wordpress.com/2011/08/06/pride-ett-tal/



2011-11-07 @ 15:58:28
URL: http://susitar.wordpress.com
Postat av: Susitar

"De säger att visst finns det skillnader, men även olikheter."



Även LIKHETER, menar jag.



Så som att känna intensivt att ens kropp är "fel". Inte enligt någon rådande skönhetsnorm, men helt enkelt fel. Fel funktioner, fel signaler. Ett beteende som inte faller in i mallen, som antagligen måste döljas såvida man inte vill bli utskrattad.



En stor skillnad är väl att de vars identitet skiljer sig ang. könsuttryck är väl att det mesta snarare handlar om hur man vill bli uppfattad: man vill bli kallad ett visst pronomen eller namn, man vill bli uppfattad av andra som det man själv uppfattar sig som. Funktioner så som könsdelar, menscykel etc är inte lika viktiga.



För en teriantrop tenderar funktionen att vara viktigare. Många känner redan närvaron av kroppsdelar som inte finns där, ungefär i likhet med fantomsmärtor hos amputerade. Jag själv kan störa mig på att inte kunna springa smidigt på fyra ben, att jag inte har det luktsinne "jag borde" eller mitt ansikte är platt. Men inte vill jag bli fråntagen mina mänskliga rättigheter, bli satt i djurpark och få ett löjligt smeknamn för det.

2011-11-07 @ 16:04:00
URL: http://susitar.tumblr.com
Postat av: Intersexorwhat

Jag menar inte att jag inte accepterar personer som känner sig födda i fel organism, det är bara det att jag har svårt att förstå hur det skulle kunna gå till och jag känner mig tyvärr hemskt trångsynt på denna punkt. Jag ser gärna att det börjar forskas om vad som egentligen händer i kroppen hos en teriantrop (heter det så?) under fosterstadiet och under senare utveckling, jag är nyfiken på varför de känner sig födda som fel organism.

2012-01-22 @ 18:24:41
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Mellanvärld

@Susitar: För en del transsexuella är det dock "funktionerna" som är viktigast.

2012-01-23 @ 00:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0