"Jaha, tjejprogrammet"

Jag stör mig på folks förutfattade meningar. Jag stör mig på varje gång jag berättar för någon vad jag läser på universitetet så får jag alltid, alltid (hittills) samma respons.

"Jaha, tjejprogrammet."

Nej! Jag läser inget tjejprogram. Varför tror folk att bara för att något har med biologi (eller rättare sagt bioteknik) att göra så är det kvinnodominerat. Faktum är så är det detta program som har mest jämnfördelat mellan könen på hela fakulteten. I år började exakt lika många kvinnor som män på programmet, förra året var det nästan lika många kvinnor som män (typ en kvinna mer eller nåt sånt).

Fler av våra föreläsare är män, även om det är mycket mer jämnfördelat än på till exmepel Teknisk Fysik eller MatteKand. Med detta menar jag att det är fler män som är biologer/-tekniker idag, det har alltså varit något mansdominerat förut, idag är det en jämn könsfördelning. Jag tror att det kommer att hålla sig så här ett bra tag, iaf här i Uppsala.

Så, snälla ni, säg aldrig till någon som läser Bioteknik, BiologKand eller liknande att de läser tjejprogrammet, för det är inget tjejprogram. Det låter bara dumt att kalla det för något sådant. Som att det skulle vara något dåligt eller som att det skulle vara ett starkt kvinnodominerat ämne.

Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Låter konstigt att kalla det för tjejprogrammet över huvudtaget tycker jag. Vilka galningar säger så?

2011-09-28 @ 18:47:42
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Intersexorwhat

De "galningar" som säger så är de på "killprogrammen", alltså på de program som har majoritet killar, exempelvis Teknisk Fysik, MatteKand, IT och Byggteknik. Dessa program har jag då aldrig hört benämnas som "jaha, killprogrammet", trots att de har majoritet killar.

2011-09-28 @ 21:33:34
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Tess

Det låter nedvärderande på nåt vis... "Tjejprogrammet". Som att det inte skulle vara lika mycket värt. Huh!

2011-10-08 @ 22:32:52
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0