Tänk eko

 
Ekologiskt.
Ekonomiskt.

Jag har insett att många gånger jag tänker eko på ena sättet så får jag det andra sättet på köpet.

Mitt huvudsakliga fordon är cykel, den är billig att sköta och den är bättre för miljön än alla fordon som spyr ut avgaser. Om jag inte ska ta mig någon speciellt lång sträcka så kan jag gå, det är ännu bättre för miljön och billigare.

Vissa av de ekologiska produkter jag köper blir också ekonomiska. Ekologisk mjölk från Garant kostar lika mycket som Arlas ickeekologiska mjölk. Ägg köper jag från en bondgård. Jag äter ofta vegetarisk mat, vilket är mer miljövänligt än kött och billigare än kött (fast vegetarisk färdigmart är skitdyrt, jag lagar eget). Jag köper säsongsgrönsaker, vilket är bra för miljön plus att de brukar vara billigare än icke säsonsgrönsaker. Jag köper även stora förpackningar av mat när jag kan, vilket innebär att kilopriset går ner och det har gått åt mindre material för förpackningen av varan.

Jag köper mycket kläder på secondhand för att det är billigt, bättre för miljön att återanvända istället för att göra nytt och för att då får jag en varierad stil. Jag slänger i princip aldrig kläder, går de sönder så lagar jag dem eller hittar något nytt användningsområde för dem (till exempel trasiga byxor kan bli shorts) och vill jag bara inte ha dem längre så ger jag bort till en vän, skänker till Röda Korset eller dylikt. Många av mina möbler är begagnade. Ärvda eller secondhand är de.

Tänker du också eko?


Trackback
RSS 2.0