Varför fick jag inte lära mig det här på historian?

 
När jag gick i grundskolan så fick vi lära oss om andra världskriget och svenska kungar, någon enstaka drottning (läs: drottning Kristina) fick vi såklart också lära oss om. På samhällskunskapen sa de att kvinnorna fick rösträtt i Sverige 1921. Även i gymnasiet läste jag historia, Historia A som jag fick MVG i. Trots detta MVG så hade jag ingen aning om vad Fogelstadgruppen var för något, till jag såg dokumentären om dem idag.
 
Fogelstadgruppen var kvinnorna som kämpade för jämställdhet, patriarkatdöd och kvinnlig rösträtt. De kämpade helt enkelt för att få allmänheten att förstå att kvinnorna var lika mycket människor som männen och att de därmed borde ha samma rättigheter och skyldigheter som männen.
 
Dokumentären om Fogelstadgruppen hittar du här. Se till att kolla på den, för den finns bara i 20 dagar till på SVT play. Den är bara en timme lång och handlar om något som borde höra till svensk allmänbildning.
 
Som avslut på det här inlägget så har jag här ett musikklipp om Women's Suffrage i USA:
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tack för tipset. :)

Här är en annan musikvideo på samma ämne:
http://www.youtube.com/watch?v=PEEqFao2Ank

Svar: Tack själv :) Lite väl mycket schlagerkänsla i det klippet tyckte jag dock x)
Intersexorwhat

2012-08-15 @ 19:30:07
Postat av: auuus

Vad underligt. Vi fick höra lite om rörelsen överlag i Historia A och rätt mycket nu på universitetet.
Det står med inte med i nya läroplanen, tror inte det stod explicit i den gamla heller, men det känns som att en är en dålig lärare ifall en i alla fall inte snuddar vid suffragetterna.

Svar: Tror det kan bero på att alla mina historielärare from lågstadiet tom gymnasiet över lag har varit så himla kära i att undervisa om andra världskriget (vilket iofs är viktigt) och sen hafsade de igenom resten lite slarvigt.
Intersexorwhat

2012-08-16 @ 20:02:28
URL: http://www.asortamission.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0