Fallopian tube

 
Ja, jag vet att jag har varit dålig på att blogga de senaste veckorna, men jag har alldeles för mycket att göra i förhållande till hur mycket tid jag har att lägga ner på saker. Så det blir ett kort inlägg idag, om "the fallopian tube".
 
"Fallopian tube", det var en term jag hörde igår. Första gången jag hörde termen och jag fattade inte riktigt vad den betydde så jag drog lite egna slutsatser.
 
Jag var på en föreläsning, på engelska, där de pratade om någon cancer i livmodern. Plötsligt säger en av föreläsarna något om "the fallopian tube" och jag börjar fundera. "Vad sjutton betyder fallopian tube?" Som känt så kallas kuken ibland för fallos, och fallopian måste vara ett ord från samma stam, alltså har det något med kuk att göra.
 
"Fallopian tube", kan det kanske vara ett annat ord för fallos? Fast nej, varför pratar de om denna fallopian tube under en föreläsning om cancer i livmodern? Om inte... Nej, det kan inte vara ett annat ord för livmoderhals. Det skulle bara inte vara okej.
 
Det skulle betyda att först döpte de kuken till fallos, sedan skulle de döpa fittan och utgick ifrån kuken. Alltså kukens tub, fallosens tub, fallopian tube.
 
Så, där på föreläsningen, men knackig EDGE-uppkoppling, googlar jag i mobilen för att se efter vad sjutton detta fallopian tube betyder. Det kommer upp en bild på en livmoder.
 
Nej, det här är inte okej. Det här är ju lika illa som det Zäta skrev om för länge sedan om att allmänheten inte tänker "kuk och fitta", de tänker "kuk och frånvaro av kuk".
 
Så hela dagen igår gick jag runt och trodde att fallopian tube betydde livmoderhals. Idag bestämde jag mig för att googla en gång till och se om jag verkligen hade rätt. Det hade jag inte, men jag var inte helt ute och cyklade gällande att det var något som hade med livmodern att göra. Fallopian tube betyder äggledare. Fallos betyder egentligen inte exakt "kuk", det betyder "penisliknande" och ja, jag hade rätt om att fallos och fallopian kommer från samma ordstam. Alltså innebär det att någon sett en likhet mellan en kuk och äggledare. Inte lika illa som jag trodde, men fortfarande inte helt bra.
 
Språk alltså, ibland förstår jag inte hur folk tänkte när deras språk utvecklades.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0