KD har ändrat sig i frågan

Här om dagen så skedde detta. Äntligen! Fast vi får inte ropa hej för tidigt, det kommer att ta ett tag för att lagförslaget ska gå igenom verkar det som.

Jag tycker i alla fall att det är bra att de har ändrat sig i frågan. Dock tråkigt att det fortfarande dyker upp folk som klagar på att det kommer bildas ett tredje kön. Till de personerna vill jag bara säga: Hallå, vad finns det idag då i och med tvångssteriliseringen?

Många har svårt att förstå att transsexuella personer faktiskt börjar ta hormoner eller passerar som det psykiska könet utan att få det juridiska könet korrigerat. Jag tycker absolut inte att det är något fel på ett tredje kön (här och här kan ni se att jag förespråkar det), men jag tycker det är upp åt väggarna fel att tvinga in folk i ett tredjekönfack på grund av tvångssteriliseringen och sedan klaga på att personer kommer hamna i facket om tvångssteriliseringen försvinner. Snacka om att kasta sten i glashus.

Enligt artikeln jag länkar till ovan så ska Göran Hägglund tydligen ha sagt att sterilisering är ett för allvarligt ingrepp för att tvinga på någon. Det kom han på nu eller? Han har tydligen också sagt att frågan är så allvarlig att den har krävt noggrant övervägande. Så ett allvarligt ingrepp får göras eftersom att frågan om att inte göra ingreppet är allvarlig? Vad är mest allvarligt egentligen? Ja, så klart att tvång i kombination med sterilisering är mer allvarligt än att vi får ett tredje kön som vi ändå redan har. Det är en helt annan sak att vissa blir tvugna att genomgå sterilisering eller låta bli att ta hormoner eftersom deras kroppar inte klarar av det, men frågan handlar om att de som kan ska ha möjligheten att både slippa ett farligt ingrepp och att få spara sina könsceller.

Nu får vi alla hoppas att det inte tar så jävla lång tid för lagförslaget, men något säger mig att det kommer ta tid. En lagförändning behöver väl mer än ett riksdagsmöte för att ändras, gissar jag.
Trackback
RSS 2.0