Okvinnofrågor...

Jag brukar oftast säga att jag är en jämnställdhetssökande person, för att ordet feminist skapar ett himla hallå. Feminism kan i mångas ögon anses gälla allt ifrån "Manhatare" till "jaha, bryr du dig bara om kvinnofrågor då eller?" lite beroende på kön och sexuell läggning av feministen.

Jag tycker det är okej att säga sig vara feminist och även jobba med HBTQ- och mansfrågor. Feminismen uppstod för att kvinnor hade det förjävligt, de sågs som personer som inte kunde ta hand om sig själva riktigt och så fick de inte rösta och allt sånt där.

Idag har jämnställdhetssökande vidgat sina vyer och insett att även män diskrimineras på vissa punkter och HBTQ-personer diskrimineras kanske mest av alla. Trots att ordet feminist innehåller just stammen "femin-" så betyder det idag inte att enbart kvinnor ska få "jämnställdhet". Citationstecknena runt jämnställdhet syftar på att det inte kan bli jämnställt fören alla är jämnställda oavsett vilket fack (kön, sexuell läggning osv.) de placeras i.

Jag brukar i min blogg prata väldigt mycket om kvinnofrågor, just för att det finns så in i helvete många kvinnofrågor. Jag brukar även prata om HBTQ-frågor eftersom det är viktigt att folk slutar vara så inskränkta gällande dessa "nyheter". Jag har dock inte pratat så mycket om mansfrågor, trots att det finns många mansfrågor som är oerhört viktiga.

En sådan sak som att män inte kan klä sig i vad som helst utan att anses ha någon "konstig" sexuell läggning, det är en mansfråga. En av de viktigare mansfrågorna tycker jag, alla ska få ha rätt att uttrycka sin stil och smak utan att andra ska lägga sig i. Är detta en feministisk fråga? En person som tycker att män har rätten att klä sig hur de vill skulle antagligen anse sig själv vara feminist, tror jag.

Att män ska kunna prata känslor är också en viktig mansfråga. Män har känslor, det är normalt att ge utlopp för dem. Också en feministisk fråga? Ja, varför inte? Feminismen vill uppnå jämnställdhet och då borde allt som har med jämnställdhet vara feminism, tycker jag.

På senare år har begreppen maskulinist och jämnställdist dykt upp, dessa begrepp gillar jag inte och jag tycker inte att de kan ersätta begreppet feminism. Den som har läst Pär Ströms blogg eller bok vet nog varför jag tycker så. Pär skriver så här i presentationen av sin blogg:

"Jämställdhet betyder samma rättigheter och skyldigheter för könen. Ifall män och kvinnor väljer lite olika på vissa områden innebär det inte en brist på jämställdhet, än mindre diskriminering, eftersom individens val måste respekteras. Feminism är antijämställdhet, eftersom begreppet är kvinnocentrerat och praktiskt taget all feminism i praktiken utgör en fackförening för kvinnor. I dagens Sverige förekommer både ett utbrett mansförakt och diskriminering av män. Vi har fått ett feministiskt vinklat samhällsklimat. Bland annat är män den enda grupp som diskrimineras i svensk lag. Detta utesluter inte att kvinnor diskrimineras, eller har nackdelar, på andra områden."

Den som läser några inlägg i hans blogg får läsa om att män är diskriminerade på alla punkter och kvinnor aldrig är diskriminerade och att feminismen bara utgör massa myter och att män är mer diskriminerade än kvinnor. Sedan brukar han ha med klippta citat från en rad olika källor, citat som är klippta så att de ska passa hans bloggande så att män verkar diskriminerade på alla punkter och kvinnor på inga. (Observera att jag inte har klippt i citatet från hans blogg.)

Han påstår sig vara jämnställdist. Personligen tycker jag att hans så kallade jämnställdism låter som ett kvinnohat. På grund av detta skulle jag aldrig få för mig att kalla mig för jämnställdist trots att jag stödjer och pratar om alla frågor: kvinno-, mans-, HBTQ- och könsoberoendefrågor. Jag är jämnställdhetssökande => jag är feminist, så är det bara.

Kommentarer
Postat av: asfafafasf

Japp, ännu en idiot till feminist som är faktisk korkad. Lycka till med dina fantasier, skäms fan för att vara människa när jag läser det du skriver, hur korkad kan man vara lixom?



Kom in på GN och ta debatten om du vågar. Det är en orsak till varför ingen i dagsläget gjort det... undra varför?

2012-01-18 @ 08:42:01
Postat av: Intersexorwhat

Jag förespråkar att en trevlig ton används i mitt kommentarsfält, jag är tacksam om alla respekterar detta.



Alltid lika trevligt att bli kallar idiot och korkad. Alltid lika trevligt att bli nedvärderad av andra. Tack. Jag uppskattar verkligen kommentaren.



Läs gärna http://intersexorwhat.blogg.se/2011/december/pa-tal-om-baby-its-cold-outside.html

2012-01-18 @ 23:18:46
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: auuus

asfafafasf: Att folk inte dyker upp på GN handlar inte om en ovilja att ta debatter, utan en ovilja att diskutera med idioter som vägrar lyssna på vad andra säger utan som istället aktivt misstolkar en. Samtidigt som GN-folket uppvisar en sådan strukturell blindhet och på något sätt lyckats få för sig att folks val och varande inte påverkas av deras omgivning. Den typen av debatter är helt enkelt inte värda att ta, då de inte kommer leda någonstans.

2012-01-20 @ 22:40:03
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Stefan

asfafafasf: att du tror att "ingen i dagsläget gjort det" har nog mer att göra med att du inte läser de kritiska inlägg som kommer, jag har själv varit där flera gånger...

2012-01-25 @ 23:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0