Om förståelsen att öppna för val

För några dagar sedan blev jag föreslagen att ta en liten titt på Carolina Gynnings blogg eftersom hon skriver om dottern hon har i sin mage. De inlägg som jag kommer att diskutera är detta, detta och detta. Jag vet att många av er som läser mitt inlägg nu kommer att säga "Jamen, Gynning är Gynning", men det tycker jag inte har med saken att göra. En persons utseende har ingenting med personens åsikter att göra.

Sen vill jag också vara tydlig med att jag inte tycker att det är fel att inreda ett rum helt i rosa till en flicka eller ett rum helt i blått till en pojke, det jag tycker är fel är att göra det just för att det är flicka/pojke. Att ta reda på sitt kommande barns kön enbart för att veta hur du ska inreda barnets rum tycker jag är absurt. Inred rummet så som du tycker är fint/snyggt/häftigt/gulligt/whatsoever, så länge du inte väljer en inriktning enbart för att barnet har ett visst kön.

Låt mig göra ett tankeexperiment. Du ska få ett barn, ett biologiskt barn, och du är fullt medveten om att den andra föräldern till barnet har en annan hudfärg än du. Du tycker att ljushyade personer passar bäst i blått och mörkhyade passar bäst i gult. Nu är det så att du ska inreda rummet till ditt kommande barn, men du vet inte om du ska inreda det i blått eller gult. Så du väljer att ta reda på vad ditt barn har för hudfärg, innan barnet är fött. Vad praktiskt, nu kan du inreda rummet så att det passar till barnet.

Låter det inte lite absurt?

Det värsta med kommentarsfälten i Carolinas blogg är att det i princip bara finns extrema personer där. Det är de som säger "OMG, tänk genus, du kommer förstöra din dotter!" och de som säger "OMG, är så trött på det här jävla genussnacket, låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar!", jag tycker att båda dessa typer av kommentarer är tröttsamma. Så jag skulle vilja säga tre saker som dessa personer inte tänker på.

1. Vi kan inte förbjuda vissa färger för vissa personer. Det är lika dåligt som att tvinga på vissa personer vissa färger.

2. Genus handlar inte om att föbjuda. Genus handlar om att öppna för flera möjligheter.

3. Låt barn vara barn. Låt inte barnets kön styra dess möjligheter.

Alltså, jag blir så enormt trött på att folk ska vara så förbannat rädda för att ge flickor rosa samtidigt som jag blir enormt trött på att folk ska vara så förbannat rädda för att ge flickor något annat än rosa. Ge dem allt för fan! Strunta i deras kön, de är barn, de ska leka och ha kul utan att behöva placeras i fack.

I Carolinas inlägg "Fin inspiration" skrev jag följande i kommentarsfältet:

Om dessa bilder tänker jag direkt "barnrum", jag tänker inte specifikt "flickrum". Den dagen, långt in i framtiden, då jag får barn så skulle jag lätt kunna inreda barnets rum så här utan att veta barnets kön! I ditt tidigare inlägg (Flickrum) så skrev du "Jag älskar ju fjärilar, vimplar, ljusrosa, tyllkjolar osv." och jag tycker att om du älskar det så mycket, varför ens fundera över att kolla barnets kön, varför inte bara inreda så som du tycker är snyggt? Barnet kommer kanske så småningom vilja ha något annat, men fram till dess tycker jag absolut att föräldrarna ska kunna inreda barnrummet så som de tycker är fint utan att behöva göra rummet på ett visst sätt bara för att barnet har ett visst kön.

Sen läser jag några kommentarer från personer som är anti genus, det ser ut ungefär så här:

"Är också trött på detta genussnack! Varje förälder väljer själv! Vi har en tjej och en kille och tjejen är rosa och killen är blå! Jag frossar i blått och rosa!"

och

"Hahaha herregud, 2012 är dårarnas år. Som att man ens vill att ens lilla dotter ska välja själv om hon vill va flicka eller pojke. Vadfan, är hon född till flicka så vill vilken normalt funtad förälder som helst att ens barn ska vara flicka i själen. Jag hade personligen dött om mitt barn blev transvestit! Usch är så jävla trött på nymodigheter. LÄNGE LEVE DE GAMLA TRADITIONERNA! Dags att slopa det nya då det bara kommer leda till undergång."

Ja, ni hör ju själva vad som skulle hända om vi lät barnen välja en egen favoritfärg, alternativt om föräldern valde en annan färg än blått eller rosa till barnet innan barnet är gammalt nog att välja själv. Då skulle barnet bli transvestit! Men alltså, förstår inte folk att det inte sitter i antalet X-kromosomer vilken som är ens favoritfärg? För mig så kommer både rosa och blått väldigt väldigt långt ner på min prioriteringslista över färger, högst upp kommer rött. Vilket kön har en person som gillar rött? Eller en persom som gillar vilken annan färg som helst?

Vi behöver verkligen jobba med vårt samhälle så att fler förstår att ett genustänk öppnar upp för alla möjligheter och att ett ickegenustänk hindrar oss från mer än hälften av möjligheterna.

Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Kan inte annat än hålla med.

2012-01-29 @ 00:00:20
URL: http://visselpaj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0