Vad lär vi våra barn?

 
Någon som de flesta barn tar upp information ifrån är TV:n. De tittar på barnprogram på TV:n. Någon länkade ett avsnitt av barnprogrammet "Peppa Pig" (på svenska "Greta Gris"), som handlar om grisen Greta (alltså Peppa) och hennes familj.
 
"Jahaja, det är bara 5 minuter, kan väl kolla vad det är då"
 
5 minuter senare:
"Wtf did I just watch?!?!!?"
 
Avsnittet som jag fick länkat till mig hette "Washing", ni kan se det här (fast jag skulle nog avråda er från att se ifall ni inte vill få genusrelaterad hjärnblödning). Avsnittet handlar om att Pappa Gris ska spela fotboll efter jobbet och har tvättat sin fotbollströja inför detta. Under dagen råkar Mamma Gris, Greta och George (lillebror Gris) skita ner Pappa Gris tröja. När de tvättar den så råkar ett rött plagg komma med i tvätten och den vita tröjan byter färg till rosa.
 
Så, vad har vi för saker som bryter mot könsstereotyper? Det enda jag kan komma på är att Pappa Gris har tvättat sin egen tröja.
 
Vad har vi som följer könsstereotyper? Mamma och Greta bär klänning medan Pappa och George inte bär klänning. När Greta tar av sig sin klänning för att tvätta den så får vi se att Peppa har en topp/BH på sig trots sin ringa ålder. Avsnittet börjar med att Pappa Gris åker och jobbar medan Mamma Gris stannar hemma med barnen och leker. När Mamma Gris tar ut den rosa tröjan ur tvättmaskinen så säger Mamma Gris "Pink isn't a very good colour for a fotboll shirt", sedan när Pappa Gris kommer hem och frågar efter sin fotbollströja och Greta tar fram tröjan så säger Pappa Gris "Hihi, don't be silly Peppa, that's one of mommy's dresses, it's pink". Vi får även veta att Greta tycker att "pink is a lovely colour" men "George does not like pink". Det slutar med att Pappa Gris tar en annan vit tröja för han kan absolut inte bära en rosa tröja när han spelar fotboll.
 
Det värsta av allt är att barn ser på det här. Det här går på svenska TV just nu. Barn suger åt sig av budskap från allt de ser på TV. En del säger "låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar". Jag säger "låt barn vara barn och skaffa fram lite bättre barnprogram för fan".
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

5 minuter senare:
"Wtf did I just watch?!?!!?"

Haha chilla, vem bryr sig? Du överanalyserar rätt mycket, det gör inte barn :) Tror inte många procent av tittarna ens bryr sig om hälften av det du blir så himla upprörd över.

Svar: "Chilla, vem bryr sig?", jag bryr mig, många andra med mig. Bara för att just du inte bryr dig eller tror att barn inte tar upp information omedvetet (nej, barn överanalyserar inte) så betyder inte det att andra inte bryr sig. Jag är bara 21 år, jag var barn alldeles nyss och jag minns många barnprogram som jag såg som kretsade kring stereotyper, fast på den tiden förstod jag inte att det var stereotyper, jag trodde att det bara var så, det enda rätta liksom. Idag känner jag mig fångad som ickestereotyp i en stereotyp värld, för det är jobbigt att bryta mot oskrivna regler.
Intersexorwhat

2012-07-16 @ 20:58:33
Postat av: ett ritstift i din rumpa

nejmen barnen måste ju läras i tid, annars kanske flickan går ut och mekar med bilen i en blå tröja, medan pojken bestämmer sig för att koka mat i ett rosa förkläde! ve och fasa! suck.

det räckte förresten med att läsa om programmet för att få hjärnblödning...

Svar: Då borde du inte se programmet (fast du kanske redan har gjort det), jobbigt med dubbel hjärnblödning liksom ;)
Intersexorwhat

2012-07-16 @ 23:58:24
URL: http://yllestrumpa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0