Borde mens vara gratis?


Just nu håller Apoteket AB på med en kampanj som de kallar för Mens till halva priset. Då började jag fundera, varför ska mens behöva kosta alls?

Ungefär hälften av befolkningen har mens. Det är inget som de kan komma ifrån utan exempelvis sterilisering. Om du är en person som har mens så har du några val.
1. Du köper mensskydd
2. Du hittar en preventivmetod som gör att du inte har mens så länge du nyttjar metoden.
3. Du steriliserar dig

Oavsett vilket av dessa val du väljer så måste du punga ut med en hel del pengar och ibland även ta smällar med biverkningar.

Alla människor behöver mat, någonstans att bo och typ hygienartiklar i form av toapapper och sådant (jag tänker mig typ Sverige här). Alla behöver detta. Hälften av dessa personer behöver också betala en massa för mensartiklar. Är inte det orrättvist?

Jag minns en gång för många år sedan (säkert mer än 10 år sedan), på den tiden då jag läste KP, då fanns sidorna "Prat" och "Svar på tal" dit prenumeranter skickade in insändare. Jag minns en gång när någon hade skrivit att hen tyckte det var dåligt att mensprodukter kostade och i nästa nummer hade någon svarat till henen. Svaret var något i stil med "Varför ska tjejer få den fördelen, då borde ju personer som gillar märkeskläder få gratis sådana".

Det var då jag kom in i bilden och skrev en insändare. Först sökte jag runt på nätet och kollade vilka prisklasser det fanns på mensskydd, sedan räknade jag hur mycket det skulle bli på ett år, sedan skrev jag ett svar där jag nämnde denna siffra och sa att tjejer inte kan välja bort mens men att det går att välja bort märkeskläder.

Min insändare kom med i tidningen, det gjorde mig glad. Jag hoppas att folk såg den och tänkte till. För att jämföra mens med "behovet" att ha märkeskläder är bara konstigt. Jag blev frustrerad över att en person i min egen ålder, även om jag bara var ca 10 år då, kunde vara så dum i huvudet när personen i fråga ändå visste vad mens var.

Jag tycker det är självklart att mens ska vara gratis(!), men jag hyllar ändå Apotekets reklam, för de drar ju ner på priset för mens samt att de vågar skriva det o så läskiga ordet "mens" i rött!


Kommentarer
Postat av: Karoline

Man kan inte sterilisera sig heller, då hamnar man i klimakteriet med allt vad det innebär. Tänkte göra det själv, men eftersom biverkningarna kan vara helt sjuka så no way. :((( Förstår inte att det går så bra på andra djur men inte människor..

2012-06-07 @ 20:12:06
Postat av: Alex

Tja! Jag länkade till detta inlägget på min blogg, hoppas det är okej? Om det inte är det är det bara att säga till, så tar jag väck det. :) Jättebra skrivet!

2012-06-08 @ 15:34:12
URL: http://varkeneller.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Hej Alex, det är helt okej att länka till mina inlägg, sådant gör mig bara glad :)

2012-06-08 @ 16:22:30
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Män behöver ju köpa rakhyvlar och raklödder så det är inte billigare att vara man. Män kostar mer också eftersom vi äter mer.

2012-06-08 @ 22:56:53
Postat av: Alice

Anonym: Män behöver väl inte köpa rakningsprodukter mer än kvinnor behöver det.

2012-06-09 @ 10:28:06
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Jag håller med Alice här ovan. Samhället idag säger att män ska raka ansiktet liksom att samhället säger att kvinnor ska raka sig under armar och på ben. Hår växer lika snabbt på män som på kvinnor, så vilket som går åt mest raklödder till tycker jag är uppenbart, men vad vet jag. Sen finns det förstås de som väljer rakapparat, den är dyr när den köps men sedan behövs inget raklödder. Dessutom så är rakning endast en norm, det är inget krav egentligen. Liksom att det inte är ett krav att du köper märkeskläder eller vad som helst. Däremot går det inte att sluta ha mens utan att det leder till diverse biverkningar. Mensskydd kostar, preventivmedel kostar och sterilisering kostar. Gällande preventivmedel och sterilisering så kostar det inte bara pengar, det kostar i biverkningar också.



Sen det om att män äter mer, jag tänker mig att hur mycket en person äter är helt individuellt. En tonåring äter mycket för att hen växer, en person som tränar mycket äter mycket för att kunna bygga muskler och så vidare.

2012-06-09 @ 11:20:22
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Alex

okej, vad bra!:)

2012-06-09 @ 12:40:06
URL: http://varkeneller.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kvinnor måste inte köpa mensskydd, jag är ftm och hade dubbla kallingar och gick på toan ofta när jag hade mens. Förr i tiden fanns ju inte mensskydd heller så då fick kvinnorna vara utan. Det finns ju tygbindor man kan använda, då behöver man ju inte köpa bindor heller.

2012-06-09 @ 19:26:52
Postat av: Intersexorwhat

Fast mängden blod kan väl skilja sig ganska mycket från person till person? Mensskydd har funnits i alla tider i någon form och de former den finns i idag är de som nyttjas idag. Visst, det finns tygbindor och menskopp till exempel, prylar som bara behöver köpas en gång och mer än så kostar inte mensen för de som kan använda dessa. Tyvärr tror jag inte att tygbinda funkar för alla eftersom tyg är mer genomsläppligt än plast och vissa blöder väl rätt mycket. Menskopp funkar väl inte heller för alla, fast där tror jag mer att det kan vara en obehagskänsla för de som inte vill använda den.

2012-06-09 @ 23:44:32
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0