Hjärna, kropp och kön

 
Idag ska jag behandla två ämnen, kön + hjärna och kön + kropp.

Igår kom jag spontant att tänka på Caster Semenya, kvinnan som hela världen reagerade över att hon såg ut som en man. Visst, hon har manliga drag i ansiktet och så, men det finns många kvinnor som tränar mycket och får väldigt manliga drag av det. Till exempel brukar jag kunna ha svårt att se om det är herr- eller damfotboll jag kollar på eftersom fotbollstjejerna och -killarna har i princip samma kroppsbyggnad och lika stora bröst (männen tränar till sig bröstmuskler, kvinnorna tränar bort bröstfett) samt att det ofta är helplansbilder från långt håll.

Caster Semenya sprang 800 meter och vann, efter det så ville de göra könsundersökning på henne för att hon var "alldeles för snabb för att kunna vara en riktig kvinna"... Fatta vad förnedrande! Varför kan de inte dela in på något annat sätt än efter kön? Typ olika klasser uppdelade efter lungkapacitet eller vikt eller vafan som helst. Istället ska de börja utreda om hon har "för höga" halter testosteron i kroppen. I andra sporter, där kön inte har någon betydelse (till exempel fotboll kan jag tänka mig att kvinnor och män presterar lika bra) borde de ta bort könskoderna helt tycker jag. Jag läste tidigare idag om en tjej som spelar så kallad herrhockey. Det var helt legalt att hon gjorde det, för de två klasserna herr- och damhockey är egentligen inte könsbundna, det är bara lite olika regler. Till exempel så är det inte okej att tacklas i damhockey eftersom det är ganska stor storleksskillnad på kvinnor i Amerika och kvinnor i Asien så att kvinnor i Asien som spelar hockey inte ska hamna i allför stort underläge. Dock känns det konstigt att kalla det för herr- och damhockey när du får spela vilket du vill oavsett vilket kön du har. Varför inte kalla det tacklingshockey eller inte tacklingshockey?

En annan sak jag ska skriva om idag är att jag råkade hitta ett test på BBC där du undersöker om din hjärna är mest manlig eller mest kvinnlig. Över lag fick jag 50% manlig/kvinnlig hjärna i testet. Dock bör testet tas med en nypa salt, även om de inför varje undersökning förklarar att forskning visar på det ena eller andra. De hade gjort några missar i vissa frågeställningar. Bland annat hade vi frågan "Which do you find the most attractive for your sexual partner?" och det fanns två svarsalternativ, "I prefer women" och "I prefer men". Det gick inte att välja att inte föredra någon av dem eller att föredra båda lika mycket. Denna fråga låg till grund för om du fick se mäns eller kvinnors modifierade ansikten att välja mellan i efterföljande undersökning. Det kom alltså upp två ansikten (samma ansikte) där det ena var lite modifierat att se mer manligt/kvinnligt ut beroende på om det från början var en kvinna eller man på bilden. Sedan fanns det en skala att välja om du föredrog det ena ansiktet mycket eller lite mer än det andra, det fanns inget "jag föredrar inget av ansiktena före det andra" vilket störde mig väldigt mycket för jag tyckte alla ansikten var ganska fula. Får väl göra om testet och testa vad som händer om jag väljer att 'prefer' det andra könet typ.

I alla fall hade jag tänkt dela med mig av mitt resultat här. Om du tänkt göra testet så gör det innan du läser min recention av det, spoiler alert!

Den första undersökningen handlade om att jämföra vinklar, här fick jag "Your brain has male and female traits when it comes to spatial ability", bör anmärkas att jag fick högre än både avarage för män och kvinnor i denna och att män över lag hade högre resultat.

Andra undersökningen handlade om att se en bild och sedan se en ny bild som var väldigt lik den föregående men att pricka ut vad det var för skillnader mellan bilderna, här fick jag "You may have a balanced female-male brain".

Sedan fick jag svara på om min vänster- eller högertumme är överst när jag knäpper fingrarna. Min vänstertumme är överst och det resulterar i "The right side of your brain is dominant." men sedan säger de att det är omtvistat om detta har med kön att göra eller inte. Jag är inte förvånad över att det är omtvistat, vilken tumme du har överst när du knäpper fingrarna brukar ofta vara samma som för resten av din familj.

Testet därefter handlade om att vara mer empatisk eller systematisk. Jag fick att jag var mest systematisk, dessutom var jag mest manlig eftersom "A score of 15 and above suggests you're good at analysing or building systems. Men in general are better at systemising."

Sedan kom en undersökning som handlade om att kunna se i människors ögon vad de känner. Där fick jag "Your result suggests you are a good empathiser, sensitive to other people's emotions. Women generally fall into this category."

Därefter handlade det om att mäta sina fingrar och undersöka om det var stor eller liten längdskillnad mellan lång- och ringfinger på vardera hand. Jag fick i genomsnitt 1.01 där 1.00 innebär att fingrarna är exakt lika långa. Tydligen ska kvinnor ha mindra skillnad mellan längden på fingrarna eftersom de får mindre testosterontillförsel från modern som foster. Så här var jag mest kvinnlig. Vad detta har med hjärnan att göra förstår jag dock inte.

Sen kommer vi till den där undersökningen med ansiktena. Jag gjorde testet två gånger. När jag valde att jag föredrog män så påstod den att jag föredrog manliga ansikten, men vette tusan alltså, jag tyckte inte att jag föredrog något av de ansikten jag fick se men jag var ju tvungen att välja det ena eller det andra... När jag sedan testade igen och sa att jag föredrig kvinnor så sa den att jag föredrog kvinnliga ansikten. Vad bevisar detta? Kan det kanske vara så att de har varit för dåliga på att "maskera" om ansiktet från början tillhör en man eller kvinna? Kanske borde de köra blandat istället för att personen först ska välja vilket de föredrar och så utgår de ifrån det? Snarkade lite åt utformandet av denna övning. Sedan trodde jag inte att ens hjärnas kön hade något med sexuell läggning, men vafan.

Efter det blev det en 3D-undersökning, de som jag alltid brukar vara bäst på i IQ-test yay. Full pott gav mig "Are you an engineer or do you have a science background? People with these skills tend to score in this range. Past studies have concluded that people in this range have a more male brain."

Sedan var det dags för ord, synonymer rättare sagt. Jag är säämst på synonymer! Ni som känner mig vet att jag ofta tappar ord som jag precis ska säga och så kan jag inte förklara dem eftersom jag inte kan komma på några synonymer till ordet... Jag kom i genomsnitt på 5 ord och fick därmed "You are more of the strong, silent type with a male brain. You probably find it easier to express yourself in non-verbal ways, preferring action rather than words." Hmm, vet inte riktigt om jag håller med om "silent type", de som känner mig tycker nog att jag är lite av en pratkvarn, däremot kan jag hålla med om "easier to express yourself in non-verbal ways" eftersom jag hellre börjar böla än förklarar varför något känns fel ^^

Den sista grejen handlade om att dela pengar med en vän och välja hur mycket vardera person skulle ha. Jag tyckte 50% lät väldigt bra, vilket ledde till detta svar "Demanding less than 60% of the pot is more typically female", och jag bah "Eh what?" Betyder inte "dela pengar" att dela lika på pengarna? Det trodde jag. Däremot om det hade stått i uppgiften att jag skulle göra en viss sorts arbete och min vän skulle göra en annan sorts arbete och vi skulle dela på pengarna för arbetet så hade jag kanske valt annorlunda.

Så, är min hjärna mest kvinnlig eller manlig?
Kvinnlig: 4
Manlig: 3
Mellan: 2

Okej, jag ligger ganska mycket på mitten. Fast jag tror att alla gör det egentligen, mer eller mindre. Jag tror inte att det är speciellt stor skillnad mellan hjärnor på män och på kvinnor. Däremot tror jag att vi påverkas mycket av hormoner och att det i sin tur kan påverka beteende.

I övrigt måste jag säga att mycket i testet kändes könsstereotypt och det kändes inte som om det låg så himla mycket forskning bakom allt de sa om ens resultat.

Trackback
RSS 2.0