Om tentor med mera


Hej på er, det var länge sedan!

Jag gick in i tentaplugg ett tag och har helt enkelt inte haft tid att skriva här, nu är två av fyra tentor skrivna men troligtvis bara en av fyra avklarade. Jag kanske ska beräkna sannolikheten av att jag klarade båda tentorna (jupp, hade tenta i stokastik).

I alla fall så råkade jag på ICA:s senaste reklam idag. Tänkte dela med mig av den till er.

ICA-Stig missförstår ordet "hen"

Jag undrar lite vad reklamens budskap är. Jag har några förslag:
– De driver med "hen"-förespråkare
– De driver med folk som vill använda "hen" istället för "han" eller "hon" när könet är känt.
– De driver med "hen"-motståndare
– De driver med könsroller
– De driver med hela debatten om ordet

Någon får gärna förklara eller spekulera vidare kring vad de egentligen vill få fram med reklamen.


Kommentarer
Postat av: Rikku

Jag bockar för samtliga alternativ. Det sista tyckte jag var intressant. Det är en debatt om ett ord som borde handlat om könsneutrala ord i allmänhet. Stig glömde att både du, ni, er och de redan är könsneutrala, eller har bara dålig språkkänsla. Kan det stämma med hur Stig brukar framställas?

2012-05-28 @ 21:53:08
Postat av: Alex

Tror att dom driver med hela hen-debatten. Hatar föresten när folk säger "HEN heter det nuförtiden!!!" och sedan inte har en aning om vad det vetyder... Suck, har hört det rätt många gånger nu... :P

2012-05-29 @ 08:41:41
URL: http://varkeneller.blogg.se/
Postat av: Sofia Capel - Londonbloggen

Såhär: Ica-reklamerna fungerar inte som så att vi ska bli sugna på att köpa deras billiga kött eller what ever, utan att de ska bli "snackisar". Så att man på jobbet nästa dag ska säga: "Fan, haru sett den där nya ica-reklamen där de säger 'hen'!?" På så sätt fastnar "ica" i huvudet och vi går omedvetet hellre dit än till konsum nästa gång vi handlar. Tror inte de som gjorde reklamen nödvändigtvis varken är för eller emot "hen", men att de valde det ämnet för att det är en het snackis just nu i Sverige. :)

2012-06-04 @ 01:24:41
URL: http://londonsvenskar.com/sofiacapel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0