Två könsrelaterade reflektioner från dagen

 
Jag vill berätta lite om två saker jag var med om idag, båda sakerna är könsrelaterade.
 
Det första är att idag såg jag två killar med nagellack. Två stycken, på en och samma dag, helt irl, dessutom två personer jag känner men som inte känner varandra. Eftersom de inte känner varandra (okej, en sådan sak går inte att vara helt säker på, men jag tror i alla fall att de inte känner varandra) så kan det inte vara någon grej de har kommit överens om. De kanske bara helt enkelt kände för att måla naglarna? Jag tycker i alla fall att det är bra med killar som vågar bryta mot normen genom att måla naglarna, de hjälper till att rucka på könsstereotyperna och det är bra. Spela roll om de gjorde det för att det var något jippo på gång, de gjorde det och det är bra.
 
Det andra är att min föreläsare gjorde en, enligt mig, väldigt konstig jämförelse under föreläsningen idag. Föreläsaren skulle förklara för oss vad antipartiklar är och ville dra en parallell till något vi har god kännedom om. Jag visste sedan innan att partiklar och antipartiklar är varandras motsatser, totalt. De är liksom inte som att jämföra grön med röd, utan de är verkligen varandras motsatser. Typ som ettor och nollor i en dator, det är nog den bästa jämförelsen jag skulle kunna komma på. Nu menar jag inte att 1 är motsatsen till 0, men i en dator, där det bara finns alternativen 1 (på) och 0 (av) så blir det typ varandras motsatser. Fast partiklar och antipartiklar är ännu mer varandras motsatser. En partikel och dess antipartikel är det närmaste du kan komma motsatser.
 
I alla fall, min föreläsare vill få oss att förstå hur mycket varandras motsatser partiklar och antipartiklar är. Hen säger att det är ungefär som pojkar och flickor.
 
Jag ba: "Va?"
 
Pojkar och flickor är inte varandras motsatser. End of discussion. Så lyder min åsikt och jag tycker att det var en av de konstigaste jämförelserna jag hört.
 

Kommentarer
Postat av: ett ritstift i din rumpa

what the fuck? pojkar och flickor varandras motsatser? från vilket årtionde (eller planet) härstammar din föreläsare? :O

har en killkompis som i högstadiet hade rätt punkig stil och målade naglar så gott som hela tiden, han fick utstå en del skit, men fortsatte ändå att måla naglarna eftersom han trivdes med det!

Svar: Ganska gammal föreläsare faktiskt, säkert i pensionsåldern. Kan bero på det, att folk faktiskt trodde förr att kvinnor och män är varandras motsatser. Lite tröttsamt ändock.
Förstår att han fick mycket skit, i högstadiet är folk i allmänhet som minst mogna med tror att de är som mest mogna, är min uppfattning. Väldigt tråkigt, men det är väl lite därför många försöker uttrycka sin stil då, de vill mogna, men blir mobbade, sedan slutar de ofta uttrycka sin stil till dess att de går gymnasiet eller ännu senare.
Intersexorwhat

2012-10-29 @ 20:12:45
URL: http://yllestrumpa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0