En stor och könad frukost

 
Jag hade helt missat det här med att Scandic hade satt upp frukostförslag baserade på kön, på deras hemsida. Så jag tar upp det nu, bättre sent än aldrig.
 
Förutom att frukostarna är könsbaserade så reagerar jag på att folk tydligen ska äta jättemycket till frukost. Jag måste ha frukost på morgonen, annars kommer jag ingenstans. Men jag kan inte äta hur mycket som helst på morgonen, det är trots allt morgon och magen har inte riktigt kommit igång ännu.
 
De har förresten inte endast delat upp frukostförslagen efter kön, de har även delat upp dem efter hur mycket eller lite personen i fråga rör på sig under en dag. Det kan vara vettigt i och för sig. Så jag tar en titt på "för dig som rör på dig mindre" (för det är den menyn som ska vara anpassad för mig dårå).
 
Kvinnor i denna grupp ska tydligen äta:
- 2 dl lättyoghurt
- 1 dl müsli
- 1 skiva fullkornsbröd
- 1 skiva skinka
- Grönsaker till mackan
- 3/4 dl fruktsallad
- 1 kopp kaffe
- 0,4 dl lättmjölk
 
Medan männen i samma grupp ska äta:
- 2 dl filmjölk
- 1,5 dl cornflakes
- 2 skivor osötat fullkornsbröd
- 1 skiva skinka
- 1 skiva mager ost
- Grönsaker till mackorna
- 1 kokt ägg
- 1 glas juice
- 1 kopp kaffe eller te
 
Känner inte alls igen mig i någon av dessa menyer. Låter som hur mycket frukost som helst. Låter ungefär som skolsköterskans förslag på frukost som jag fick när jag gick i högstadiet. Enligt skolsköterskan var jag tydligen alldeles för smal för mig längd (inte mitt fel att jag inte hängde med i att jag växte så mycket på längden ju). Då var det typ två tallrikar flingor med mjölk, tre mackor, massa frukt och hur mycket grejer som helst som jag skulle äta, enligt skolsköterskan.
 
Till frukost brukar jag äta en tallrik havregrynsgröt med lite mjölk och lingonsylt, till det dricker jag oftast ett glas juice. Så jag läser vidare på deras förslag på frukostar för olika sorters personer för att se om jag passar in någonstans.
 
Då hittar jag "aktiv frukost, för män". De aktiva männen ska tydligen äta havregrynsgröt. Mer exakt ska de äta:
- 3 dl havregrynsgröt
- 2,2 dl mjölk
- 3 msk lingonsylt
- 1 glas juice
- 1 kokt ägg
- 2 skivor osötat rågbröd
- 1 skiva skinka
- 1 skiva ost
- 2 skivor tomat
- 4 skivor gurka
- 1 kopp kaffe eller te
 
Vänta lite nu här, vad sjutton hände? Efter gröten, mjölken, lingonsylten och juicen ska dessa personer även få i sig 1 ägg, 2 skivor bröd med skinka, ost, tomat och gurka, samt en kopp kaffe/te. Va? Hur kan folk ens äta så mycket? Jag hade smält av.
 
Så, trots att jag tycker att det var dåligt av dem att dela in i män och kvinnor, samt att de kör med varianten kvinnor=vill vara smal, män=vill vara stark, så tycker jag att hela grejen är så absurd att jag inte kan ta den på allvar. Visst att vissa personer som rör på sig mycket skulle orka så mycket. Och visst jag kanske skulle kunna få i mig så mycket frukost, men då skulle jag behöva en halvtimme för att bara sitta och smälta maten innan jag skulle kunna komma iväg någonstans.

Jag förstår helt enkelt inte logiken i att äta så här mycket frukost. Förstår ännu mindre logiken i att äta frukost baserat på vad du har för kön. Förstår inte logiken i detta alls!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0