Intervju med Sveriges första kvinnliga busschaufför

 
Det här tycker jag att ni ska titta på. Det är en intervju med Sveriges första kvinnliga busschaufför, Margit Claesson. Hon blev busschaufför 1958, alltså för snart 55 år sedan. Sedan blev hon Sveriges första kvinnliga trafikmästare 1963.
 
Hon berättar om flera situationer som hon var med om under sin tid som busschaufför. Bland annat hur en del personer vägrade kliva på bussen för att det var en kvinna som körde och andra påpekade att det var fel att ha kvinnliga busschaufförer.
 
Idag anställs mycket fler kvinnliga busschaufförer än vad det gjordes på 50- och 60-talet. Trots detta så tycker jag att det ofta är män som kör de bussar jag åker med. Jag minns för två år sedan, då var det perioder då jag bara såg kvinnliga busschaufförer, men nu ser jag väldigt sällan kvinnliga busschafförer. Detta påminner mig förresten om ett inlägg som jag skrev någon gång i bloggens begynnelse, det handlade om att kvinnliga busschaufförer (på stadsbussarna i Uppsala) litar mer på sina resenärer än vad deras manliga kollegor gör. Läs det gärna, du hittar det här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0