Aktinidin

 
Aktinidin är ett enzym, vilket betyder att det är ett ämne som kan bryta ner saker. Närmare bestämt är aktinidin en proteas, vilket betyder att det är ett enzym som kan bryta ner protein. Aktinidin är även en allergen, vilket innebär att det är ett ämne som är väldigt vanligt att bli eller vara allergisk mot. Det är inte fullt lika vanligt som till exempel pollen- eller nötallergi, men det är ganska vanligt ändå.
 
Det går att reagera på aktinidin på flera olika sätt, vissa mer allvarliga än andra. Det vanligaste sättet att reagera på aktinidin är inte farligt, men ganska jobbigt, det innebär lätt svullnad och en starkt kliande känsla i den slemhinna som har kommit i kontakt med aktinidinet. Det kan också bli en torr känsla i den drabbade slemhinnan. De vanligaste slemhinnorna som kan komma i kontakt med aktinidin är mun, svalg, vagina och anus. Mer allvarligare reaktioner på aktinidin kan innebära extrema svullnader av slemhinna och närliggande hud, magont och svettningar.
 
Aktinidin finns i kiwi, ananas, papaya, mango och banan. En person som är allergisk mot aktinidin är bara allergisk mot dessa frukter när de är råa. Om frukten tillagas så bryts aktinidinet ned. I kiwi bryts aktinidinet även ned när kiwin mognar, vilket betyder att en person som är allergisk mot aktinidin fortfarande kan äta rå kiwi om den är i princip övermogen. Kiwi är den av dessa frukter som innehåller mest aktinidin, vilket gör att någon som bara är lite känslig mot ämnet ändå brukar kunna äta de andra frukterna. Grön kiwi innehåller mer aktinidin än vad gul kiwi gör. En vanlig korsallergi med allergi mot aktinidin är att vara allergisk mot andra proteaser som finns i exotiska frukter, till exempel är en ganska vanlig korsallergi att också vara allergisk mot avokado.
 
Aktinidin finns även i latex. Vilket gör det väldigt dumt att tillverka kondomer och femidomer av latex. Vi vet att aktinidin är en allergen och att det alltså är ganska vanligt att vara allergisk mot det, men ändå gör vi kondomer och femidomer med det i. Det finns mer aktinidin i naturligt latex än i syntetiskt latex. DET RÄCKER ALLTSÅ INTE MED ATT KÖPA KONDOMER SOM STÅR ATT DE ÄR GJORDA AV NATURGUMMI. Det är viktigt att det står att kondomerna är latexfria för att du ska kunna lita på att de varken innehåller naturligt eller syntetiskt latex.
 
Köp alltid latexfria kondomer. Det går inte alltid att veta om du eller den du ska ha sex med är allergisk mot aktinidin. Ibland kan det vara svårt att förstå kroppens signaler och för många kan endast känslan av torrhet uppstå men inga andra symptom.
 
Jag är allergisk mot aktinidin. Jag är 22 år och för bara några månader sedan insåg jag att jag är allergisk mot aktinidin. Jag har varit allergisk mot det nästan hela livet, har jag insett nu. Jag visste inte ens vad aktinidin var innan jag upptäckte att jag var allergisk. Jag har under många år funderat på varför jag reagerar på framförallt kiwi, men även ananas och banan i viss mån. Jag förstod inte att jag var allergisk mot latex heller, trots att kroppen försökte säga det till mig. Jag har inte gått till någon läkare och gjort tester, men jag tycker att det är ganska uppenbart vad det är, så jag känner att jag inte riktigt behöver det. Dessutom har jag länge känt att jag är känslig mot avokado, vilket är en vanlig korsallergi mot aktinidin, så antagligen är jag alltså även allergisk mot avokado.
 
Så tänk på detta nästa gång du köper kondomer! Det är inte allmänt känt att det går att vara allergisk mot latex och många vet inte att de är det!
 
Källor
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Frukt-gronsaker-och-latex/
http://en.wikipedia.org/wiki/Actinidain
http://en.wikipedia.org/wiki/Kiwi_fruit
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Latex
http://en.wikipedia.org/wiki/Latex_allergy
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiol_protease
Egna erfarenheter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0