När homosexualitet är "värre" än tidelag och pedofili

 
Nu är det som så att jag kollar på My Little Pony Friendship is Magic. Jag har skrivit ett inlägg om det förut och jag har lagt upp en bild på hur jag skulle se ut om jag var en pony (och själv fick välja utseende).
 
I alla fall så var det något som slog mig idag, något som jag ville analysera lite närmare och som berör den här TV-serien. Okej, det här kommer att bli nördigt och överanalyserat, men nu kör vi.
 
Det finns tre ponnys och en drake som jag kommer att diskutera i detta inlägg. Ponnysarna är Rainbow Dash, Appeljack och Rarity. Draken är förstås Spike.
 
I serien är det väldigt uppenbart att det är något på gång mellan Rarity och Spike. Och med "på gång" syftar jag alltså på någon form av kärleksförhållande.
 
Gällande Applejack och Rainbow Dash är det inte något på gång mellan dem i form av ett kärleksförhållande, men det är nåågot melllllan deeem... Som att skaparna vill att det ska bli något mellan dem, ett kärleksförhållande, men att de inte riktigt vågar. Som att de tänker att det är något kontroversiellt runt det. Det här är rätt intressant, just eftersom det finns andra saker i serien som är bra mer kontroversiella. Till exempel att de lever i ett matriarkat eller att det är något på gång mellan Rarity och Spike.
 
Rarity är ju ett sto och Spike är en drakhane. Det är en av de få saker som är normativa med deras förhållande, att det är hetero. I övrigt så är det ju rent av tidelag med ett förhållande mellan en ponny (eller okej, enhörning dårå) och en drake. Dessutom är det nog ganska stor åldersskillnad mellan Rarity och Spike, eftersom Spike bara är en drakunge... Gör inte det Rarity till pedofil?
 
När vi istället tittar på Applejack och Rainbow Dash så är de jämngamla och samma ras (eller okej, Rainbow Dash är en pegas, men saksamma, båda är ju någon form av häst och i Ponyville verkar de inte göra så stor skillnad mellan ponnys, pegaser, enhörningar, zebror och så vidare). Dock är båda ston, vilket är det som bryter mot normen. Det som jag tror gör det hela ännu svårare, för att det ska kunna bli något mellan dem, är Rainbow Dashs regnbågsfärgade man och svans. Det är ju nästan lite pride-flagga över det. Det skulle alltså bli som om de gjorde Rainbow Dash till en stereotyp HTBQ-ponny om det skulle bli något mellan henne och Applejack.
 
Skaparna har väl helt enkelt lyckats måla in sig själva i ett hörn och de vill ju att serien inte ska vara så normativ (tänk till exempel på att ponnysarna lever i ett matriarkat), så nu är det antagligen för sent att göra något.
 
Men jag kan ändå inte låta bli att tänka tanken. Vad kul det vore om det faktiskt var något på gång mellan Applejack och Rainbow Dash, för de skulle passa så bra ihop ju. Typ såhär sött skulle det vara:
 
Rainbow Dash och Applejack
 
Så, det är ganska intressant att det ses som ganska normalt med ett förhållande som både innebär tidelag och pedofili/gerontofili, men att det inte funkar med ett förhållande mellan två tjejer.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0