Maktsymboler

 
Har ni tänkt på att det verkar bli mer och mer accepterat att avbilda fittor i samma veva som det verkar bli mindre och mindre accepterat att avbilda kukar? Jag har en hypotes om vad det beror på.
 
Penisen har väldigt länge varit en maktsymbol. Ni har väl hört det här med kukmätartävlingar, att bilen är en förälngning av mannens penis, att penisen jämförs med svärd och så vidare. Maktsymbol helt enkelt.
 
Vaginan och vulvan har det däremot varit jäkligt mycket hysch-hysch kring under en väldigt lång tid. Så jag tror helt enkelt att de som har blivit osynliggjorda börjar slå tillbaka och vill göra fittan till en maktsymbol också. För att det inte ska bli en kamp om vem som har mest makt med sin maktsymbol så måste samtidigt kukens stolthet tonas ned en del.
 
En vän till mig sa för ett tag sedan (inte helt ordagrannt, men samma andemening) "Varför ska det vara så himla okej att rita fittor, men så fort någon ens nämner ordet kuk så försöker folk tysta ned en?". Jag tror att det har mycket att göra med i vilka sällskap någon befinner sig, men jag har också reagerat över det här.
 
Detta är vad jag tror är på gång: Vi är på väg mot ett samhälle där kuken och fittan kommer att vara lika okej att avbilda och lika okej att snacka om. På vägen dit måste fittan ta igen den makt som den har förlorat jämte kuken. För att göra det utan att kuken får ännu mer makt (det blir en slags kapplöpning) så måste folk helt enkelt tycka att det är mindre okej att avbilda och snacka om kuken i förhållande till vad det tidigare har varit. Svårare än så är det nog inte, jag tror faktiskt att folk har fått för sig att det har gjort en totalomvändning. Men jag tror att det inte är en totalomvändning, bara ett resultat på att fittan ska bli mer okej att avbilda och snacka om.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0