Näthat

 
För er som ännu inte har tittat på Uppdrag gransknings avsnitt om män som näthatar kvinnor så tycker jag att ni ska ta en titt på det. Jag tycker att det är fruktansvärt hur folk kan bete sig på nätet mot andra, bara för att de är skyddade bakom en skärm istället för att de möter personen fysiskt. Jag kan uppriktigt sagt inte förstå hur en människa tänker som inte förstår att det är en verklig person som sitter på andra sidan. En verklig person som får meddelandena.
 
Att vara både kvinna och en offentlig person kan inte vara lätt i dagens samhälle. Speciellt inte nu när folk har börjat förstå att det även går att använda sig av sociala medier för att hota till våldtäkt och ond bråd död.
 
När jag skriver något på nätet så brukar jag alltid tänka efter på hur jag formulerar mig. Jag vet att tonfall och gester inte syns i text. Många av de som hotat över nätet och som de intervjuade i programmet verkade inte förstå att den som skulle ta emot hotet skulle känna ett allvar i det hela. En del sa att det bara var på skämt.
 
Folk har tagit livet av sig på grund av näthat mot dem. Ingen i Sverige ännu, vad jag vet, men många världen över. En ung man hängde sig för några år sedan, en ung kvinna hoppade framför ett tåg förra året.
 
De som hotar förstår inte allvaret. De förstår inte att de inte pratar med datorn. De förstår inte att de pratar med en riktig människa. Någon som de inte alls har någon koll på vem det är. Kanske en person som lider av svår depression. Kanske en person som tidigare har gjord självmordsförsök. Kanske en person som bara sakligt önskade uttrycka en åsikt och som verkligen inte trodde att det skulle eskalera till något så stort. Kanske en person som lider av något mental svårighet, någon som tror att hen är förföljd, någon som tror att folk tagit sig in i deras bostad. De har verkligen ingen aning, ändock väljer de att hota personen.
 
Visst att vissa personer som näthatar kanske har något psykiskt problem som får dem att inte kunna sätta sig in i andra människors situationer. Men alla som näthatar kan inte ha något sådant problem. Det här en en del av något mycket större. En föreställning om att nätet inte är på riktigt, att det virtuella inte är på riktigt och att det som skrivs inte är på riktigt. En vanföreställning om internet som en annan värld en den vi faktiskt lever i.
 
Jag hoppas verkligen att folk börjar ta sig till sans. Fler ska inte behöva förlora sina liv på grund av att andra inte fattar att det är riktiga människor de talar med. Fler ska inte behöva bli hotade till döden, till våldtäkt, till våld eller till något annat.
 
Ni hittar avsnittet här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0