Jag förknippar mig inte med "feminin" eller "maskulin"

 
Om någon skulle fråga mig ifall jag känner mig mest feminin eller maskulin så skulle jag inte kunna svara. Jag känner mig varken feminin eller maskulin. Visst, min stil kan tolkas som om jag vore det ena av det. Men det betyder inte att Jag förknippar mig med det ordet.
 
Jag vill inte att folk ska tycka att jag är mer av det ena könet bara för att jag bär ett visst plagg. Plagg har inte kön, i min värld. Jag har ett biologiskt kön. Jag har ett socialt kön. Jag har ett juridiskt kön. Men mina kläder har inget kön.
 
Så om någon skulle påstå att jag klär mig feminint eller maskulint så skulle jag ungefär ge hen en blick som om hen vore från en annan planet. Ja, i alla fall så skulle väl den personen inte komma från samma värld som jag, skulle jag tycka.
 
Om vi en dag får ett tredje juridiskt kön så skulle jag nog kunna tänka mig att byta till det. Inte för att jag inte känner mig som det juridiska kön jag har just nu, utan snarare för att alla andra skulle få sig en tankeställare och för att jag egentligen inte känner något behov av att ha det juridiska kön som jag har idag. För det är inte så att jag liksom Känner Mig som mitt juridiska kön, lika lite som jag känner mig som det andra juridiska könet. Det är mest bara något som står på ett papper och som kanske kan vara till hjälp någon gång när jag söker vård (Vilket skulle kunna vara ett argument för att behålla mit juridiska kön om vi en dag får tre juridiska kön).
 
Däremot känner jag mig både som mitt biologiska kön och som mitt sociala kön (vilket ofta, men inte alltid sammanfaller, för mig, rent känslomässigt). Men jag känner mig varken feminin eller maskulin. Mitt biologiska kön är inte feminint eller maskulint, det är bara liksom att jag ser ut och fungerar på ett visst sätt. Det finns inget feminint eller maskulint i att ha en kropp som fungerar, oavsett kroppens biologiska kön. Mitt sociala kön är heller inte feminint eller maskulint, det bara är, och förändras lite ibland. Det är aldrig så att det är mer feminint vissa dagar och mer maskulint vissa dagar, heller inte mer kvinnligt vissa dagar och mer manligt vissa dagar. Däremot skulle jag kunna säga att det är mer kvinna vissa dagar och mer man vissa dagar.
 
Allt det här handlar om en känsla. Hur jag tycker att det är att vara kvinna eller att vara man. Det handlar inte om feminint och maskulint, kvinnligt och manligt. Det handlar om att vara sig själv.
 

Kommentarer
Postat av: emulen

Men ja, alltså.. maskulin och feminin är väl inte kön? Det är väl kategorier eller uttryck eller vad man ska kalla det, som i ganska hög grad förknippas med var sitt kön?

Och.. visserligen kanske jag nära säger emot mig själv lite då, men har inte kläder också ett socialt kön? De har ofta status av att vara manskläder (eller manliga/maskulina, den varianten blir självmotsägande dock), kvinnokläder, eller unisex (klädvärldens intergender/androgynism/intersexualism). En status som tillskrivs kläderna socialt.

Eller vad menar man egentligen med socialt kön?

(Därmed inget emot din huvudtes, det här är bara detaljfrågor).

Svar: Nej, maskulin och feminin är inte kön, men många räknar in det i könen. Alltså könen man och kvinna. En kvinna som bryter mot könsnormer kan ses som maskulin och en man som bryter mot könsnormer kan ses som feminin. Kläder är en del av det könsnormativa. Jag tycker dock inte att mina kläder är varken feminina eller maskulina, de är bara kläder för mig. Dock är jag ganska säker på att folk i min omgivning tycker att mina kläder är det ena av feminin eller maskulin.

Med socialt kön menar jag det som en person vill att andra ska se dem som, oavsett om deras kläder ses som feminina eller maskulina av omgivningen. Idag är det dock "ett måste" för transpersoner att klä sig feminint eller maskulint, i förhållande till vad de vill ses som, bara för att folk ska se dem som det kön de känner sig som. Och det är just detta som jag ifrågasätter lite med min text, att kläder inte är feminina eller maskulina, de är inte könskodande, trots att många verkar tänka att de är det.
Intersexorwhat

2013-05-31 @ 01:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0