Allergi eller matpreferens?

 
Jag har under min universitetstid ordnat några sittningar. För er som inte vet så innebär en sittning egentligen en middag, ofta tre-rätters, med släpp (dans på dansgolv med hög musik) efteråt.
 
Och jag blir alltid lika förbannad på när andra personer som är med och ordnar sittningen säger "amen, det är inte så noga" när det kommer till specialkost.
 
När någon anger något som specialkost/matpreferens/matavvikelse/allergi så MÅSTE vi ta hänsyn till det. Inte för att någon säger åt oss att ta hänsyn till det. Inte för att vi skulle ha en policy som säger att vi ska ta hänsyn till det. Utan helt enkelt för att det är allmänt vett. Det går att vara allergisk mot i princip vad som helst, vissa kan få hemska och akuta allergiska chocker om de får i sig så lite som några molekyler av det ämne de är allergiska emot. När personer som är med och annordnar sittningar, dessutom om de är köksansvariga, och inte tycker att det är så noga, då tycker i alla fall jag att en ordentlig tillsägelse är på plats. Det har hänt att jag anmält att jag vill ha vegetariskt, men ändå har fått äta kötträtten för att de har lagt oliver (som jag alltså anmält att jag är allergisk emot) i det vegetariska. Det har hänt att jag fått dricka bara vatten för att de enda alkoholfria innehåller ananas (som jag alltså anmält att jag är allergisk emot).
 
Visste ni att det går att vara allergisk mot laktosfri mjölk? Skaldjur? Röda saker? Kött? Alkohol? Fenylalanin (något som finns i typ alla sorters läsk)? Socker (då menar jag inte någon form av diabetes)? Alla dessa saker, och mycket annat, går att vara allergisk emot, trots att det kanske verkar osannolikt.
 
Om någon skriver att de inte kan äta något, då är det oerhört viktigt att ta hänsyn till det! Vi som ordnar maten kan inte veta om det är en person som bara är kinkig med maten eller om det är en person som är dödligt allergisk mot något.
 

Kommentarer
Postat av: ett ritstift i din rumpa

absolut ingenting att ignorera, i värsta fall går det riktigt riktigt dåligt. och på tal om det här läste jag alldeles just ett inlägg om en som är extremt allergisk mot komjölksprotein; http://alskadeelsasresa.blogspot.fi/2013/11/i-natt-sov-jag-bredvid-elsa.html

Svar: Spännande inlägg, det visar verkligen på hur viktigt det kan vara att ta hänsyn till allergier!
Intersexorwhat

2013-11-19 @ 22:05:48
URL: http://yllestrumpa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0