Flogstavrålet

 
"Är det sant att alla skriker i Flogsta varje kväll klockan tio?"
 
Det är en fråga som har ställts till mig många gånger, både innan och under min studietid.
 
Jag kommer från Uppsala, jag borde ha hört talas om det tidigare. När jag för första gången hörde talas om det så gick jag i gymnasiet. Inte fören jag var hos en vän, ett tag senare, i ett av höghusen i Flogsta så förstod jag att det var sant.
 
Varje kväll klockan 22 öppnar studenterna fönstrena och skriker. De skriker ut sina känslor. Sin ångest. Sin rädsla. Sin ilska. Vad det nu må vara som tynger dem.
 
Flogsta är en inte så jättestor stadsdel i Uppsala, det finns ett Ica, en hel hög med pizzerior och någon enstaka annan liten butik eller kiosk. Majoriteten av de som bor i Flogsta är studenter. Det finns några villor, sedan finns "låghusen" (även kallat "Hamberg") och "höghusen" (och ibland räknas även "Majklockan" (några andra höghus) in i Flogsta, fast jag skulle säga att det är tveksamt om det egentligen ligger i Flogsta). Det är höghusen som är ångestfyllda att bo i. När jag började studera så sa jag att jag aldrig skulle bo i höghusen. Aldrig. Nu efter att ha bott i låghusen ett tag så börjar jag förstå varför.
 
Varje kväll klockan 22 kommer ett märkligt, ganska avlägset, sorlliknande ljud från höghusen. Ibland stannar jag upp och funderar "Vad är det som låter?" andra gånger förstår jag direkt "Flogstavrålet..."
 
För tre år sedan, när jag började studera, så förstod jag inte riktigt varför jag aldrig skulle bo i höghusen. Jag bara visste att jag inte borde göra det. Jag ville inte bo i en korridor och dela kök med 12-14 andra. Jag ville heller inte bo i ett rum på blott 12 kvadratmeter med en helt oproportionelig hyra.
 
Men att jag inte ville bo där på grund av all den ångest och osämja som hänger i luften, det trodde jag inte.
 
Bra att veta är att alla korridorer inte är hemska, det finns de som är bra och några kan ha riktig tur. Men när så många personer med helt olika bakgrund hamnar på samma ställe för att klara av att dela på ett kök, ja då är det inte så konstigt att det blir problem.
 
Med detta sagt vill jag att ni ser denna korta dokumentär, på 18 minuter, om Flogstavrålet.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Alltså fyfan, tur att man inte behövt bo sådär under studenttiden! Helt jävla hemskt ju :p

Svar: Ja, värsta ghettot...
Intersexorwhat

2013-10-24 @ 01:26:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0