Att (nästan) sluta äta kött

 
I början av sommaren så kom den där droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag har ett bra tag funderat på att sluta äta kött när jag äter ute, på restaurang eller liknande, främst av anledningen att jag egentligen inte vet något om det köttet. Jag vet inte varifrån köttet kommer, det kanske är fraktat ända från Irland. Jag vet inte hur djuren mådde, de kanske fick svansarna kapade för att de var understimulerade. Jag vet inte hur väl tillagat köttet är, jag vill inte riskera att bli magsjuk. Jag vet inte vad det är jag egentligen får på tallriken, det kan lika gärna vara pannbiff när jag beställer oxfilé.

Orsaken till att jag egentligen inte kommit till skott med att sluta äta kött när jag äter ute beror helt enkelt på att det är svårt. Vissa restauranger har inga vegetariska alternativ som ger en lika stor portion som köttalternativet ger. Andra restauranger har inget vegetariskt alls. En tredje restaurang förstår inte att kyckling, fisk och skaldjur inte är vegetariskt. Ja, det är helt enkelt krångligt att äta vegetariskt, speciellt om du inte ska laga maten själv.

Men så kom då den där droppen som fick bägaren att rinna över. När jag beställde en hamburgare, ingen sådan där färdig platt sak som består av typ mjöl och köttslamsor, utan en riktig hamburgare, handgjord av köttfärs, lök, ägg och så vidare. Sen åt jag den och ångrade direkt mitt val. Burgaren var nästan helt rå, den var röd och blodig, innanför "skalet".

Den som serverar kött borde ha ordentlig koll på något så grundläggande som att de bakterier som finns i nötkött bara dör om köttfärsen blir genomstekt. När det gäller en biff så är det en annan sak, eftersom bakterierna då inte kan vistas inuti köttet, men när det gäller just köttfärs så går det inte att det är rått i mitten. Sen om köttet kommer från något annat land än Sverige kan det dessutom finnas andra bakterier än vad som brukar vara vanligt här, vilket leder till ännu större risk att faktiskt bli smittad.

Jag blev så äcklad av denna nästan råa burgare, men kände inte för att vara jobbig, så jag åt den ändå. Den var inte god alls, eftersom den var typ rå. Men jag överlevde och som tur var så blev jag inte sjuk. Däremot hade min mage lite problem att smälta maten tror jag (svårare att smälta rått kött än genomstekt kött), för jag fick väldigt ont i magen efteråt.

Och det var sista gången jag åt kött ute. Det är helt enkelt så att jag har tappat förtroendet för att restaurangpersonal har koll på vad de håller på med med köttet.


Kommentarer
Postat av: mi

Grymt bra beslut! :) Fördelarna med att inte äta kött är ju oändliga typ. Det här med vegetariskt på restauranger och att det är svårt, är det nåt som du upplevt själv? Jag tycker att många matställen har blivit bättre på veg-mat senaste åren. Är själv vegan och hittar nästan alltid nåt att äta (både i storstan och på mindre orter) :) Fast ibland har en ju otur också såklart.

Svar: Det med vegetarisk mat på restauranger är något jag fortfarande upplever ibland att det är dåligt med. Det beror väldigt mycket på vad för slags ställe jag går till. Små grill- och kebabställen har ju börjat mycket med falafel och Uppsalas nationer finns det många vegetarianer som är medlemmar i, så där brukar det finnas vegetariskt. Det är mest när jag går till finare restauranger eller till hamburgerrestauranger som det ofta inte finns så bra med vegetariskt. På finare restauranger brukar de ibland bara ha bröd med vitlökssmör som vegetariskt alternativ, och det är ju typ ett tillbehör till maten. På hamburgerrestauranger är jag lite mer förvånad över att det brukar finnas dåligt med vegetariskt, oftast brukar vegburgarna också vara ganska mycket dyrare än en sådan där standardburgare. Men jag har också, som du upplevt, insett att det verkar bli bättre och bättre med vegetarisk mat på restauranger trots allt. :)
Intersexorwhat

2013-09-18 @ 23:24:55
Postat av: S

Jag har ju då varit vegetarian i ett antal år, och håller också med om att det blivit bättre med vegetariska alternativ på restauranger. Däremot är kvalitén på dessa vegetariska rätter oftast väldigt dålig. Oftast har de i princip bara tagit bort all protein och kvar är bara en pastasallad med lite pesto, typ. Beställer man en vegetarisk lasagne har de oftast bytt ut köttet mot lite grönsaker bara. Har typ aldrig varit med om att man fått quorn eller soja-protein när man beställt vegetariskt. Man behöver ju också protein, precis som de som äter kött! Men det handlar ju om att de som lagar maten inte har någon koll på vad vegetarianer äter, de tror att man bara äter grönsaker verkar det som.

Fattar inte varför nästan inga restauranger har quornprodukter, eller sojaprodukter i deras vegetariska måltider. Vet de inte om att dessa finns eller?

Svar: Jag tror att det kan vara att soja- och quornprodukter är ganska dyra i kilopris i förhållande till att köpa stora mängder kött och eftersom det inte är lika hård åtgång på det vegetariska så är de snikna och helt enkelt skippar proteindelen. Om folk bara kunde börja lära sig laga mat med linser och bönor så skulle ju det problemet vara ur världen, eftersom linser och bönor är väldigt billigt i förhållande till kött.
Fast jag vet iofs en del ställen där den vegetariska maten är soja- eller quornprodukter. Till exempel studentpubar och nationer brukar ha soja- eller quornfärs på sina nachotallrikar, men det beror nog mest på att det är många vegetarianer i studentvärlden, så de har insett att de måste ge någon vettigare mat än att bara plocka bort köttet.
Intersexorwhat

2013-09-20 @ 17:04:52
URL: http://madameberry.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0