Att köna varor

 
Har ni märkt det här med att göra en del produkter för att de ska passa även "det andra könet"? Alltså att det även ska passa kvinnor om i princip bara män köper det eller att det även ska passa män om i princip bara kvinnor köper det. Vad är grejen med det egentligen?
 
Laci Green tar upp att det görs väldigt mycket sådant idag och att det är ett problem, det är femmefobi, en rädsla att som man råka antas vara kvinna, kvinnlig, feminin, transvestit, bög eller rent av sjuk i huvudet. För att undvika detta så gör vissa företag helt vardagliga saker mer maskulina, så att män inte ska känna sig obekväma med att handla det.
 
 
Men vad beror detta egentligen på? Beror det på att män inte vill känna sig för kvinnliga när de köper saker i affären? Eller beror det på att vi på något vis har delat upp hela vår värld i två fack och att vi inte köper saker som inte marknadsförs direkt mot oss? Ja, det beror förstås på båda dessa saker, men kanske framförallt på det sistnämnda. Det handlar om både män och kvinnor som inte vill köpa saker som inte är direkt marknadsförda till dem som grupp. (Inte undra på att det är ett jävla projekt att ens leva för många transpersoner, intersexuella, intergenders, agenders osv.)
 
Ett väldigt vanligt exempel är det här med Diet Coke (eller Coca cola light som det heter här i Sverige) och att de blev tvungna att göra en Coca cola zero. Det var i princip bara kvinnor som köpte Diet Coke, samtidigt som USA har problem med fetma. Så de gjorde en manlig variant av den.
 
Sen det här med att Coca cola light och Coca cola zero "är ju olika drycker, de har olika sorters sötningsmedel". Nope. Inte sant.
 
Coca cola lights innehållsförteckning: "Kolsyrat vatten, E150d, E338, E339, aromer, koffein, aspartam, acesulfam K".
Coca cola zeros innehållsförteckning: "Kolsyrat vatten, E150d, E338, E331, aromer, koffein, aspartam, acesulfam K".
 
Sötningsmedlen är aspartam och acesulfam K i både Coca cola light och Coca cola zero. Men såg ni skillnaden. Ett ämne är faktiskt utbytt. Coca cola light innehåller E339 och Coca cola zero innehåller E331, de står på samma plats i innehållsförteckningarna, så vi kan anta att det är ungefär lika mycket av dessa två ämnen i de olika dryckerna. Men vad är det för ämnen?
 
E339 är trisodiumfosfat och E331 är sodiumcitrat. Båda är surhetsreglerande medel och antioxidationsmedel. Båda är nitriumfosfater. Båda används mot härskning och missfärgning. E339 finns naturligt i kroppen medan E331 framställs av citronsyra. De lär smaka ungefär likadant.
 
Och så marknadsförs Coca cola zero med den här reklamen:
 
Sexistisk reklam från Coca Cola Company
 
Så vi har alltså två produkter som är i princip samma sak, förutom att den ena marknadsförs till kvinnor och den andra marknadsförs till män.
 
Och det här är väldigt vanligt. Det sker med rakprodukter (Gillette och Gillette Venus), pennor (Bic och Bic for Her), hudprodukter (Dove och Dove MEN +CARE), japanskt godis (Pocky och Men's Pocky), Lego (Lego och Lego Friends), näsdukar (Kleenex och Kleenex Mansize), ja ni förstår idén.
 
 
Vi kan också ofta se på produktens namn vilka som köpte mest av produkten innan de gjorde en produkt "för det andra könet". Om vi till exempel kollar på Gillette och Gillette Venus så ser vi att kvinnor började raka sig senare än vad män gjorde. Kanske inte så konstigt egentligen, men när vi ser det kan vi fråga oss när kvinnor egentligen började raka sig och varför.
 
Under första världskriget gick det rätt dåligt för Gillette att sälja sina produkter eftersom så många män var ute i krig eller helt enkelt inte hade råd att raka sig, samt att det fortfarande var ganska vanligt att gå till en barberare. Då passade Gillette på att göra Gillette Milady Décolletée (som motsvarar dagens Gillette Venus, på vägen har det även hetat både Gillette for Women och Gillette Daisy). Där började det. Och idag är det en norm att raka sig som kvinna.
 
Så könad marknadsföring skapar inte bara klyftor mellan män och kvinnor, det skapar även nya normer. Hår är på något vis manligt, det spelar ingen roll om en person som antar vara man har slätrakat ansikte, skägg, mustasch eller ett enda stort fluff, det är okej ändå. Medan personer som antas vara kvinnor blir uthängda som konstiga och missbildade om de skulle ha lite hår på benen eller i armhålorna.
 
Det skapar stora problem att vi separerar kvinnor och män, inte bara för transpersoner, intersexuella och så vidare, utan även för de som verkligen känner sig som kvinna eller man och som även har det som biologiskt kön. Vår värld är hemsk och desto värre nu när internet är en sådan stor grej och spridningsmaskin. En kvinna med hår under armarna råkar lyfta upp sin arm framför kameran i Melodifestivalen och plötsligt måste Hair Riot starta för att kämpa emot hatstormen mot denna kvinna. Logiken i det, den finns inte.
 
Och det blir bara värre och värre, trots att vi försöker att jobba åt andra hållet.
 
Förhoppningsvis ska det ta en vändning, men idag är det extremt. Vi tror att vi är så mycket mer jämställda än under 30-talet, men då var det faktiskt fortfarande okej för kvinnor att inte raka sig under armarna. Det gjordes försök under 70-talet att ta håret tillbaka, men det blev populärt igen under 80-/90-talet. Och att påstå att kroppsbehåring inte är en jämställdhetsfråga är ungefär lika dumt som att påstå att samma lön för samma arbete inte är en jämställdhetsfråga. Det påverkar oss i högsta grad!
 
Därför är det viktigt att det är upp till individen att välja sin kamp. När någon klagar på mig för att jag bryr mig mer om saker som kroppsbehåring, ordet "hen" eller homosexuellas rätt att gifta sig, då blir jag förbannad. Den som klagar är också oftast någon som bara sitter på sin rumpa och inte gör ett skit för jämställdheten. Utan istället säger åt andra som jobbar för jämställdhet att "jobba med viktigare saker" än vad de jobbar med.
 
Därför tycker jag att det är viktigt att du ska välja din kamp och skita i vad andra tycker om ditt val av kamp. Om någon klagar, fråga dem vad de kämpar för.
 
Själv tänker jag nu bojkotta alla saker som på något vis är marknadsfört till mitt biologiska kön. Hej då Gillette. Hej då Coca Cola Company.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0