Hen för alla, alla för hen

 
Från och med nu kommer jag att benämna alla personer som "hen" i min blogg, oavsett deras kön (juridiskt, socialt, psykiskt och så vidare, ni fattar). Så även om jag vet att en person vill benämnas med "hon" eller "han" så ska jag ändå använda "hen" om personen.
 
Detta är för att "hen" är ett könsneutralt pronomen, det betyder både "hon" och "han", och "hen", samtidigt. Du kan kalla både en pojke och en flicka för barn. Du kan kalla både en pojkvän och flickvän för partner. Du kan kalla både en mamma och en pappa för förälder. Du kan kalla både en bror och en syster för syskon. Du kan kalla både hon och han för hen.
 
Därför vill jag göra "hen" till en mer naturlig del av språket, inte bara för min egen del, utan även för alla andra. På samma sätt som att jag brukar kalla min partner för "partner". (Fast nu för tiden fungerar ju även "sambo". Problemet är bara att en sambo i universitetsvärlden inte behöver innebära en kärlekspartner, och relationen till en person tycker jag är viktigare att framhäva än personens kön...)
 
Så från och med nu blir det: Hen för alla, alla för hen
 

Kommentarer
Postat av: Elias

bra initiativ

Svar: :)
Intersexorwhat

2013-08-27 @ 21:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0