"Låt damerna gå hit och herrarna hit"

 
Idag hände något spännande. För första gången blev jag förvånad över att vi blev indelade i grupper på ett visst sätt.
 
Det var säkert flera år sedan jag hörde någon som körde med saker som "Vi kan köra tjejerna mot killarna" eller "Nu delar vi upp oss, en grupp med flickor och en med pojkar". Flera år sedan. Högstadiet kanske.
 
Idag hände det dock. Och jag blev så chockad. Jag visste inte vad vi skulle göra nämligen, hade jag vetat det så hade jag nog inte blivit så förvånad, men nu visste jag inte. Vi skulle gå in på ett ställe där vi var tvugna att ha skyddskläder på oss. Ena ledaren säger "Okej, då följer damerna med [insert kvinnonamn] och herrarna följer med mig!", jag var i chock. Jag har inte hört en sådan uppdelning på så länge så jag måste ha sett ut som om jag precis sett ett UFO.
 
Sedan gick vi i två grupper genom korridoren och kom fram till två dörrar. På den ena stod det "damer" och på den andra stod det "herrar". Då föll poletten ner. Vi skulle byta om till skyddskläder.
 
När jag hade löst mysteriet med varför de fick för sig att dela in oss i könsbaserade grupper så blev jag sjukt lättad, för jag trodde ett tag att de hade delat upp oss för att vi skulle vandra runt där inne i dessa två könsbaserade grupper, kanske till och med för att göra olika saker.
 
Dock började jag tänka på det här med personer som är till exempel inter eller trans. Om vi som exempel tar en transkvinna som passerar som kvinna men som inte har gjort några ingrepp på könsorganet. Vilken extremt jobbig situation att behöva byta om bland massa andra kvinnor (eller personer över huvud taget), i en sådan här situation.
 

Kommentarer
Postat av: Pinocchio

Usch vilken mardröm, jag som inte är opererad än vet ju inte vad jag hade gjort... förhoppningsvis kunnat behålla tröjan på när man bytt om så hade ingen sett nåt men annars, hade nog gått därifrån haha -_-

2013-01-31 @ 14:53:16
URL: http://pinocchioirl.blogg.se
Postat av: Q

Känner verkligen igen detta. Jag har spenderat så mycket tid i sociala grupper där folk inte bryr sig om varandras kön så mycket att jag blir helt paralyserad när någon tvingar mig att välja en grupp. Jag har ofta funderat på hur mycket man ska säga ifrån när man är i sådana situationer. Har du något tips på hur man kan ta sig ur situationen på ett smidigt sätt utan att kompromissa?

Svar: Jag har ingen aning, blir alltid så paff när detta händer att jag blir näst intill handlingsförlamad. Det händer ju inte så ofta nu för tiden, så jag är inte van vid sådana situationer. I efterhand kände jag att jag nästan borde ha sagt ifrån och påpekat att det kanske är någon som inte känner sig bekväm med att byta om tillsammans med andra personer av olika anledningar. När det kommer till tillfällen där någon vill dela in några efter kön och jag vet vad som ska hända, då brukar jag säga ifrån. Nu när jag inte visste vad som skulle hända så blev jag bara så paff och förvirrad att jag inte riktigt visste vad jag kunde ta till för argument. För argument är ofta viktigt i ett sådant här fall, eftersom den som gör indelningen inte förstår vad som är fel med den.
Intersexorwhat

2013-02-20 @ 16:19:28
URL: http://zenclara.blogg.se
Postat av: Mellanvärld

Skulle blivit starkt frestad att bara gå därifrån... ogillar att byta om inför andra, att det är könsuppdelat gör det bara ännu värre.

2013-03-03 @ 21:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0