Jag flummar ur om religion och annat

Marry me, he said, through his rotten teeth, bad breath, and then
Marry me instead of that strapping young goatherd, but when
I was in his bed, and my father had sold me I knew
I hadn't any choice, hushed my voice, did what any girl would do

I detta inlägg kommer jag att diskutera olika religioner som är kvar i en svunnen tid.
Religioner som följer traditioner och skrifter till punkt och pricka. Religioner där de som tänker efter och försöker göra något åt de problem som finns, blir dömda till ett fasansfullt liv av utfrysning eller till att dö genom hedersmord. De poetiska rader jag har valt att ha med i inlägget behandlar framförallt Kristendom under den viktorianska eran och därför har jag valt att framförallt diskutera de andra två stora Abrahamitiska religionerna i detta inlägg.

Att vara gift ses i många religioner som något bra, oavsett om de som ingår i äktenskapet är med på det eller inte. En dokumentär som fanns på svt play för ett tag sedan (numer hittas den på youtube, se första delen här), Tillbaka till Afghanistan, handlar om en kvinna, Nel, som är uppväxt I Storbritannien men väljer att åka tillbaka till det land hon föddes i för att se hur folk har det där. Hon besöker sina släktingar och pratar bland annat om giftermål med en kvinnlig kusin. Kusinen anser att det är helt naturligt att bli bortgift, medan Nel anser att det bara går att gifta sig när en är kär. Kusinen verkar inte ha några problem med att hon kommer att bli bortgift eller med att hon inte ens vet vem hon kommer att bli bortgift med, det är traditionsenligt korrekt. Dock tror jag personligen att en bortgift person inte kan må bra psykiskt, att indirekt, av sina föräldrar, bli tvingad till sex med någon som kanske inte upphetsar en, det låter inte speciellt roligt.

When I'm beheaded at least I was wedded
And when I am buried at least I was married
I'll hide my behavior with wine as my savior
But, oh, what beautiful things I'll wear
What beautiful dresses and hair
I'm lucky to share his bed
Especially since I'll soon be dead

Även om en inte är den största av alla optimister så kan en säkerligen komma på anledningar till varför det skulle vara bra att bli bortgift. ”När jag kommer upp till himmelen så är det väl bättre att komma dit gift är ogift?”, ”Trots att jag blir tvingad till avskyvärt samlag med någon jag inte älskar så vet jag i alla fall att det finns någon som tycker att jag är vacker.”, ”Om jag inte orkar mer kan jag alltid dränka mina sorger i något, det gör ju inget eftersom jag ändå bara önskar att jag vore död.”

Alla är inte optimister, en del försöker ta livet av sig på de mest fruktansvärda vis. I dokumentären jag nämnde här ovan så besöker Nel ett kvinnosjukhus där extremt många kvinnor ligger inlagda för att de har försökt begå självmord. En del kommer aldrig bli bra igen, men några verkar ändå tycka att det var värt det, hellre må dåligt fysiskt än psykiskt.

Marry me, he said, god, he's ugly, but fortune is ours
Running in the gardens enjoying men, women, and flowers
Then I break a glass and I slit my own innermost thigh
So that I can pretend that I'm menstru... well, unavailable

En religion som ni marker att jag har diskuterat mest nu är Islam. Jag har några muslimska vänner, men ändå måste jag tyvärr säga att det är en religion som jag önskar att den aldrig hade kommit till eller åtminstone att den hade varit annorlunda och inte så extremt kvinnofientlig. (En kvinnlig vän sa till mig en gång ”När jag blir 18 ska jag lämna Islam, för det är en religion enbart för män.”) Dock finns det även andra mycket stora religioner som inte direkt älskar kvinnor, ja, jag vill faktiskt påstå att Judendomen också är en sådan religion, mer om det strax.

Inom Islam har man fasta, ramadan, då man inte äter när solen är uppe och sedan blir det världens fest när solen går ner. De som inte får vara med under ramadan är gravida kvinnor och menstruerande kvinnor. Varför? Det beror på vem du frågar. Frågar du en person som inte är muslim skulle denne säkerligen anta att det är för att det kan vara farligt att inte få i sig tillräckligt med mat under sådana perioder. Frågar du en muslim som har läst Koranen noggrant så skulle denne troligtvis säga att det är för att det inte går att rena sig under dessa perioder, för att då är en väldigt smutsig (fastan går ut på att rena kroppen). Även inom Judendomen anses mens orent, under mensen får en inte ha samlag får då kan det leda till svåra infektioner och annan rappakalja. Jag vet dock inte hur det ser ut inom Kristendomen men troligtvis finns det är koppling även där mellan mens/graviditet och orenhet. Trist tycker jag, kvinnor kan inte hjälpa hur de skapades.

My life is arranged but this union's deranged
So I'll fuck who I choose for I've nothing to lose
And when master’s displeased I'll be down on my knees again
Oh, what beautiful things I'll wear
What beautiful dresses and hair
I'm lucky to share his bed
Especially since I'll soon be dead

Sen det där om otrohet, konstigt påhitt tycker jag. Då menar jag att när en gifter sig så tillhör denne sin partner ”i nöd och lust till döden skiljer dem åt” (Vadå skilja sig, vad är det?). Varför kan vi inte bara leva som vi vill, förutsatt att ingen blir sårad förstås. Idag finns det alla möjliga typer av människor, eller de har väl funnits där hela tiden, de har bara varit helt förbjudna och halvt gömda. Så varför är äktenskap mellan fler än två inte tillåtna? Det där var Kristendomen det, men kan någon förklara varför Muhammed hade över tio fruar?

På tiden då Muhammed levde var det normalt bland polisisk ledare att gifta sig med någons dotter eller syster för att få högre rang inom politiken. Kvinnor var som boskap för dem, skillnaden är att de hade sex med kvinnorna och inte med boskapen. För övrigt bör nämnas att Muhammed faktiskt gjorde en bra skillnad på detta genom att instifta Koranen, i den står det att man får vara gift med maximalt fyra kvinnor åt gången, vilket han själv bröt mot i och för sig.

When dining on peacock I know I won't swallow
Through balls, births, and bridge games I know what will follow
We're coupled together through hell, hurt, and hunger
Or at least until husband finds someone younger
Yes, fertilization is part of my station
I laugh as he drabs me in anticipation
Of sons who will run things when I'm under covers
But whose children are they? Why, mine and my lover's!

Att vara fertil är viktigt i de flesta religioner, en kvinna som inte är fertil kan anses att hon inte är en hel kvinna. Min morfars mor födde 13 barn och hennes man dog när hon väntade sista barnet. Hon fick ta hand om 13 barn helt själv (visserligen hade hon hjälp av de äldre barnen, men ändå) och på den tiden var det inte lätt att vara ensamstående kvinna. Gjorde detta henne till en hel kvinna? Jag vet inte, men jag tycker det verkar vara ganska radikalt sätt att se på saken. Sen använde de ju uppenbarligen inte preventivmedel på den tiden. Kyrkan tillät det inte, även om det uppenbarligen behövdes. Idag tillåter den protestantiska kyrkan preventivmedel, men annat är det med de andra Abrahamiterna. Tyvärr. I Sydafrika sprids AIDS som maskrosfrön sprids i blåsten. Det enda botemedlet, tror många, är att våldta en kvinnlig oskuld.

Nu när jag har snackat så mycket om religion så kan jag lämna det ämnet och ta upp ett ämne som gäller oss svenskar idag. Oralsex. Alla ska suga, färre ska slicka. Under gymnasiet hade vi besök av en kvinna från RFSU, hon berättade om vaginal-, anal- och oralsex. När hon kom till ämnet oralsex så pratade hon bara om att suga, till dess att hon sa ”Om en kvinna slickar en annan kvinnas fitta…”, då tog det hus i helvete hos en kille i min klass, han ifrågasatte direkt med ”Menar du att killar inte kan slicka fitta?”. Hennes lama svar blev ”Jo, så kan man också tänka…” Bah.

En annan sak om det där med att suga, en gång när jag stod och snackade med några killkompisar så sa en plötsligt ”Vet ni hur man vet att dejten var dålig?... Hon sväljer inte.” Så det är alltså det enda det handlar om? Hon ska svälja, han ska njuta. Ge henne en orgasm istället! Kvinnlig orgasm är fan vackert.

Det var allt jag hade att säga för tillfället… och långt så in i helvete blev det. Jag bör förresten nämna att de poetiska rader jag har med i detta inlägg inte är skrivna utav mig, de är skrivna av Emilie Autumn. Texten har tillhörande musik som ni kan lyssna på här.

But, oh, what beau
tiful things I'll wear
What beautiful dresses and hair
I'm lucky to share his bed
Especially since I'll soon be dead
What beautiful things I'll wear
What beautiful dresses and hair
I'm lucky to share his bed
So why do I wish I was...


Kommentarer
Postat av: auuus

Intressant inlägg. Till det om ifall kristendomen anser menstruation vara orent eller inte så jo, det finns en del passager i gamla testamentet som säger det. Gamla testamentet är för övrigt i princip identiskt med den judiska Toran, om jag inte missförstått saken helt.



Men religioner är ju generellt sett styrda av tradition, snarare än nytänkande, eftersom att det är i det traditionella tänkandet som makten finns. Dessutom så blir man ju en smula efter i sin verklighetsuppfattning då man låter sin moral styras av böcker som skrevs för tusentals år sedan, då samhället såg helt annorlunda ut.

Nu säger jag inte att det inte finns vettiga religiösa människor, men med bokstavstro går allt bara utför.



Bra skrivet, som sagt :)

2011-04-19 @ 02:57:40
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Åh vad glad jag blir när jag märker att folk både läser och gillar sådant jag skriver! Sånt är alltid så trevligt! ^^

2011-04-19 @ 21:29:46
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Stella

Jag hoppas att du fortsätter med att skriva nya inlägg till din blogg - den har verkligen potential :D!

2011-07-13 @ 19:45:34
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Intersexorwhat

Å, tack ^^

2011-07-14 @ 11:57:40
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0