Vecka 48

Alltså, det här med att folk ska vara så himla rena, jag tror många av dem misslyckas en aning. Veckans tema på Vecka 6 är Fräscht och äckligt, samt sex såklart.


Nu för tiden är det viktigt att vara ren, för bara några hundra år sedan så tvättade folk sig typ varannat år eller inte alls. Fast idag känner vi till en massa bakterier och virus som gör det viktigt att vara ren.

Dock finns det några saker med renlighet som folk har fått om bakfoten.

En sådan sak är hår. Många tror att vissa kroppshår är dåligt för hygienen. Underarmshår gör att du svettas mer. Könshår drar till sig bakterier.

Jag personligen har testat både rakat och orakat när det gäller armhålor och jag måste säga att trots att jag föredrar rakade armhålor så har jag märkt att svetten känns mer, syns mer och luktar mer med rakade armhålor. Varför vet jag inte, men det är min egen upplevelse.

När det gäller könshår så finns det där av en anledning. Hade det inte haft någon funktion, t.ex. att bakterierna fastnar där och inte hamnar direkt på huden (på/i könsorganet), så hade du antagligen inte haft det, tror jag. Kanske att det är till för att sprida feromoner också, men knappast enbart.

En annan renlighetsfråga är den om kroppsvätskor. Många tror att kroppsvätskor är typ smutsiga, men orsaken till att de finns kan handla om renlighet. När lubrikation och/eller sperma kommer ut ur könsorganen så rengör de på köpet, samt att flytningar och mens är kroppens sätt att rengöra livmoder och vagina.


Visst, du får tycka vad du vill om vad som är äckligt och inte, så länge du inte säger det till någon personligen. Jag har några killkompisar (som är hetero) som har uttalat sig om att de aldrig skulle kunna ligga med ett mensäckel. Att uttala sig så är att sakna respekt för folk och för verkligheten anser jag. Det spelar ingen roll vilken "äcklighet" det handlar om, det är ändå respektlöst.


Ja, detta inlägg blev inte så långt som jag hade hoppats, men jag har lite dålig inspiration och dessutom mycket att göra.

Kommentarer
Postat av: Benhår

Samma här! Orakat under armarna = mindre svett!

2011-12-07 @ 01:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0