Vecka 50

Hej på er alla!

Så här mitt i tentaperioden så tar jag en liten paus från pluggandet för Vecka 6 och utmaningen att skriva om sex, manligt och kvinnligt.

Så, jag vet inte riktigt vart jag ska börja och vart det ska bära av någonstans, men något måste jag skriva. Detta är ju faktistk ett ämne som jag har tagit upp flera gånger här i min blogg, så det borde inte vara så svårt för mig.

Det bästa sättet att påvisa hur vårt samhälle påstår att män och kvinnor är, det är att visa hur det skulle se ut med ombytta roller. Detta finns exempel på i bland annat boken Egalias döttrar och i kortfilmen Ta mig.

Ta mig

Det värsta med dessa framställningar är att många personer inte förstår dem. Många personer tycker ungefär att "Varför beter sig tjejerna som killar och tvärt om?" och det tycker jag är ett ganska inskränkt tankesätt. Män och kvinnor är mer lika varandra än vad många verkar tro. De skillnader som finns är fysiska, inte psykiska. Det är psykiskt sett mer skillnader mellan individer än mellan könen.


Hur är det då gällande sex?

Det första jag tänker på är att män oftast bara kan komma en gång och sedan måste vila jättelänge medan många kvinnor ofta kan komma flera gånger på rad. Detta får det ju nästan att låta som att kvinnor borde vara sexgalningar medan männen borde vara lite lugnare när det kommer till sex. Så verkar inte vårt samhälle se på saken. Vårt samhälle tycker att män är sexgalningar och kvinnor är lugna. Varför har vi dessa bilder uppmålade framför oss?

Varför skulle det förresten vara evolutionärt bra att kvinnor hade mindre sexlust än män? Då skulle vår ras dö ut eftersom det inte skulle finnas en lika stor sextrigger hos kvinnor. Eller är det så att alla män har våldtagit i alla tider? Det vore ju förfärligt isf.

Jag vill inte tro att män har våldtagit kvinnor för att människorsläktet ska överleva, jag vill tro att män och kvinnor har lika stor sexlust men att vårt mansdominerade samhälle har bestämt att vi inte ska tro på det. Jag talade för ett tag sedan med en vän som har ganska anorlunda livåskådning mot vad jag har. Hen menade på fullt allvar att kvinnor inte har lika stor sexlust som män eftersom om det skulle vara omvänt (att män hade mindre sexlust än kvinnor) så skulle män aldrig vilja ha sex och därmed skulle det inte bli några barn. Detta är, enligt mig, ett väldigt konstigt tankesätt. Varför skulle det inte bli barn om män hade mindre sexlust än kvinnor till skillnad mot att det skulle bli barn om kvinnor hade mindre sexlust än män? Hör bara hur dumt det låter! Jag tycker det låter som att män kan våldta, kvinnor kan inte våldta. När blev det okej att våldta överhuvudtaget?!

Jag tycker att vi måste försöka ta in och förstå att det inte handlar om män och kvinnor hela tiden, som jag sa tidigare så är det mer psykiska skillnader mellan individer än mellan könen. Män i allmänhet har sexdrift. Kvinnor i allmänhet har sexdrift. Människor i allmänhet har sexdrift. Varför göra skillnader här?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0