En busschaufför, -||-, en kraftig dam med glatt humör ♪

Sen jag började plugga i Uppsala har jag börjat åka en hel del stadsbuss (egentligen vill jag cykla, men min cykel tenderade att frysa fast nu i vinter, så det har blitt en del buss. Iofs är det rätt skönt eftersom det är varmare att åka buss.) och när en gör något ofta så lägger en märke till saker som en annars inte har en aning om. Det är så att jag bor utanför Uppsala, vilket gör att jag måste ha ett sånt där tunnt busskort som funkar på både landsvägsbuss och stadsbuss. Dessa kort kör en in i en stämpelmaskin på landsvägsbussarna, men på stadsbussarna dras kortet en en avläsarmaskin (så de stämplar aldrig kortet, de ser bara att det är gilltigt).

Så, nu till saken. I och med att jag har ett sånt här busskort så lägger jag ofta märke till andra personer som också har ett sådant kort, jag funderar på hur de gör när de kliver på stadsbussar. Första gången jag klev på en stadsbuss med detta kort visste jag liksom inte vad jag skulle göra med det. Skulle jag räcka fram det till busschauffören så att hen kunde dra kortet? Skulle jag bara hålla upp det så att hen såg datumstämpeln? Eller, skulle jag dra kortet själv i avläsarmaskinen? (För er som inte vet så sitter maskinen liksom inne på busschaufförens område, därav känns det mest ologiska att dra kortet själv.)

Första gången jag åkte stadsbuss med sådant kort så frågade jag helt enkelt. Han som körde då sa att det bästa är om jag håller upp det så att en ser vad det står på datumstämpeln, så får chauffören själv bestämma om hen drar det i maskinen eller inte. Så, så fick det bli!

Varje gång jag har åkt buss nu har jag gjort så(!) men nu har jag börjat se en förändring.

Det har börjat bli fler och fler kvinnor som kör de linjer jag åker. Håller en upp busskortet för dem så brukar de bara peka på avläsarmaskinen. Det känns som om de gestikulerar att "Men lilla vännen, det där klarar du allt av själv!" ungefär. Vilket iofs är ganska bra, går säkert mycket fortare för dem om alla passagerare drar kortet själv istället för att passageraren räcker fram kortet till chauffören som sedan drar kortet i avläsaren.

Så, vart vill jag komma med det här? Jo, det är stor skillnad på kvinnliga och manliga busschaufförer (finns flera aspekter, men de tänker jag inte ta upp nu). Jag tycker det känns lite lustigt, för de kvinnliga är väldigt trevliga men ändå robusta, medan de manliga är mer bara "allmänt manliga".

Ett tag hade jag enbart kvinnliga busschaufförer och då tog jag för vana att dra kortet själv, men så en dag var det en manlig chaufför igen och då blev jag väldigt förvånad när jag tänkte dra kortet. Tänk er i slowmotion hur jag för kortet mot kortläsaren, men precis innan jag har börjat dra det så rycker mannen kortet ur min hand, ger mig evil eye och drar sedan kortet själv. Det var till och med en tjej som klev på på en senare hållplats som fick höra tillrättavisandet "Låt mig sköta det där fröken lilla!".

Vad fan hände? Litar inte män på någon? För här spelar det ingen roll om det är en man eller kvinna som är resenär, den manliga busschauffören vill inte att resenären ska dra sitt eget kort! (Fast de slänger ofta ur sig taskiga kommentarer till de unga tjejresenärerna.)

Nu vet jag inte vad mer jag ska säga om detta, men jag tycker att det är sjukt konstigt att män och kvinnor som har exakt samma arbete gör olika saker. Förvånar mig heller inte om de har olika lön. Det kanske iofs är därför kvinnorna låter resenärerna dra kortet själv. Som jag sa tidigare går det betydligt fortare om resenären drar kortet, alltså kanske kvinnorna vill få sin arbetsdag avslutad så fort som möjligt eftersom de ändå tjänar mindre än männen?

Kommentarer
Postat av: Olivia

Nu har jag hittat din blogg! Så fortsätt skriv. Jag tycker det låter intressant. PS jag hitta den genom en kommentar du skrivit i en annan blogg=)

2011-03-14 @ 22:56:24
Postat av: Intersexorwhat

Vad trevligt att du har hittat hit! Jag har inte så många läsare ännu, bara sådär 6 stycken eller något. Jag blir så glad för varje gång jag upptäcker att en ny läsare har dykt upp, det får mig att vilja skriva mera!

Tyvärr har jag tenta denna vecka, så det kommer nog inte bli något nytt inlägg innan torsdag i alla fall... men betvivla icke, jag kommer tillbaka!

2011-03-15 @ 08:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0