Vecka 44

Vecka 6 igen, denna gång är temat "Sex och naturligt", kan bli spännande...

Jag vet att många där ute har svårt för ordet "naturlig" och jag är en av dem. Jag anser att det som inte någon människa har skapat, det är naturligt. Om någon skulle komma och påstå för mig att missionären är den naturliga sexställningen så skulle jag ifrågasätta direkt eftersom de flesta andra djur kör på något som liknar doggy-style, jag menar, om missionären skulle vara naturlig sexställning vid reproduktion så verkar till exempel klitoris ha fått en konstig placering. Däremot så kanske den omtvistade G-punkten skulle kunna sitta på ett ställe som gör hela missionären-är-naturlig-teorin mer logisk, men samtidigt så är som sagt G-punkten omtvistad och det finns inga egentliga bevis på att den finns (bland annat så har tvillingstudier utförts utan resultat som påvisar existensen av punkten).

Om någon däremot skulle säga att vaginalsex är naturligt så måste jag nog hålla med trots att jag anser att det inte är enda sättet att definiera sex på. Att det är "naturligt" beror helt enkelt på att den sexformen kan leda till avkomma. Å andra sidan så är människan inte det enda djuret som har sex enbart för nöjes skull, för om det var så så skulle det till exempel inte finnas några andra homosexuella djur än människan.

Skulle jag få höra att heterosexualitet är naturligt så skulle jag genast mena på att det är lika naturligt som många andra typer av sexualiteter. Varför skulle det annars vara så att  en viss art av svanar lever först i heterosexuella förhållanden och sedan tar pappa svan med sig ungarna och går över i ett homosexuellt förhållande bara för att hansvanar oftast är starkare än honsvanar av denna art och därmed kan de skydda ungarna bättre.

Det där med att män är starkare än kvinnor, det anser folk är naturligt bara för att det ofta ser så ut hos oss människor. Jag skulle däremot vilja nämna att pingviner har ombytta roller, honpingviner är ofast starkare än hanpingvinerna, om detta nu är naturligt hos pingvinerna, vad är det då som är universellt naturligt egentligen?

På tal om pingviner, de har en sexuell selektion där honorna slåss och starkast hona vinner en hane. Det finns även något som kallas naturlig selektion, men är det så mycket mer naturligt än vad sexuell selektion är? Naturlig selektion handlar om att naturen selekterar bort de svaga, sjuka och de med sämst mutationer. Det är alltså mer naturligt när naturen väljer än när du eller jag väljer? När älkon väljer en älgtjur med stora horn så är det alltså mindre naturligt än om ältjuren hade fastnat med hornen mellan två stora träd och inte kommit loss?

Så, om nu naturlig selektion är mer naturlig än sexuell selektion, då måste det inte finnas något naturligt sätt att vara på mer än att du är frisk. Är det naturligt att vara frisk? Du har miljontals bakterier i din kropp för jämnan, både bra och dåliga bakterier, om du skulle få en dålig bakterie i dig så måste det betyda att det inte är naturligt att du har bakterien i dig. Samtidigt är det fullkomligt naturligt för bakterien att vara inuti dig då den lever som en parasit där.

Om det nu är så naturligt att bakterien är i dig, då är alltså bakteriella könssjukdomar naturliga. Har du sex och får en sjukdom så tar du dock oftast en medecin för att få bukt med sjukdomen. Läkemedel är inte naturliga, de finns inte utan att en människa tillverkar dem. Bakterien dör av naturlig selektion, men av någon som inte är naturligt (läkemedlet)!

Så nästa gång någon påstår att missionären är den naturliga sexställningen så vet du att det inte finns något som är naturligt. Om inte ens naturlig selektion är naturlig så är nog inget annat naturligt heller.

Kommentarer
Postat av: S

Tipsar om en bra dokumentär:



http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

2011-11-03 @ 01:14:13
Postat av: auuus

Bra skrivet!

Men framför allt skulle jag väl vilja påstå att vad som är naturligt och inte naturligt är helt irrelevant. Naturligt vore ju egentligen att inte använda någon som helst teknik, skola, hus, vård, osv. Så att hävda att det som är "naturligt" per definition är något positivt är ju ett rent sakfel, dessutom :)

2011-11-03 @ 20:53:40
URL: http://asortamission.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0