Sugar and spice and everything nice

That's what little girls are made of.


När jag var liten så tittade jag mycket på Cartoon Network. På den tiden kunde vi se Powerpuffpinglorna på den kanalen.

Jag fick frågan för några dagar sedan vilket som var mitt favoritprogram som barn, men jag kunde inte svara. Jag tänkte på PPG (Power Puff Girls) och Dexters lab bland annat, men det kändes liksom inte helt rätt att säga att de var mina favoritbarnprogram förut.

Varför?

Jag tycker att PPG är charmigt och då när det sändes så var det ganska normbrytande, men idag känns det som om vi har kommit längre. Idag har vi (eller åtminstone jag) inte synen på flickor och pojkar som de som skrev sången "What are little boys made of?":

"Frogs and snails
and puppy dog tails,
that's what little boys are made of.

Sugar and spice
and everything nice,
that's what little girls are made of."

Nu är PPG visserligen amerikanskt men jag tror, eller snarare hoppas, att om samma program skulle göras idag så skulle det det se annorlunda ut. Jag tror att pinglorna skulle vara mycket tuffare och inte sådär hjälplösa som de ibland tycks vara trots sina superkrafter. Jag tror att alla karaktärer i serien skulle revideras och göras mindre normativa. Ta till exempel Miss Bellum, hon är en "snygg och kompetent" kvinna, men vi får aldrig se hennes ansikte, hon är bara en kropp! Hallå?!

En sak som inte är normativ däremot är att flickorna har en ensamstående pappa, dock kallar flickorna honom för Professorn, de kallar honom inte för "pappa". Bara för att han inte är flickornas biologiske fader (han skapade flickorna i sitt lab) så betyder väl inte det att han inte är deras pappa? Eller? Tänk vad många adoptivbarn skulle bli mer accepterade om han i programmet skulle benämnas som deras pappa men att de i ett avsnitt skulle behandla ämnet att han inte är deras "riktiga"/biologiska pappa.

När jag fick för mig att skriva om detta så kände jag att jag behövde se ett avsnitt då det var en massa år sedan jag gjorde det. Jag hittade ett som verkade intressant, Mommy Fearest. I det avsnittet får vi veta att män blir mentalt knockade av kvinnors skönhet. Det kanske är därför det sker så många våldtäckter? Nej, allvarligt talat så tycker jag att det är dumt att ha med sånt i ett barnprogram, det känns för det första som att pojkarna som ser programmet tror att det ska vara så och för det andra så är det så otroligt hetero.

I PPG finns det förresten en clown som heter Rainbow samt en rosa fluffig kille, det känns ju ganska icke-normativt, men sen har vi förstås 15 skurkar av manligt kön och endast 2 kvinnoskurkar (källa). Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det känns som om programmet var normbrytande förut, men idag känns det bara så himla normativt.

Jag måste säga att det känns väldigt bra hur det har förändrats under dessa 10 år, fast det kanske bara är jag som har förändrats. Att ett program som förut kändes så bra idag kan vara fel på så många sätt, det måste bara betyda att vi är på god väg att få ett bättre samhälle med färre stereotyper och bättre självkänsla.

Nog om detta, jag ska upp tidigt imorgon och ska nu diska färdigt innan jag kryper till kojs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0