Attraktion till en person av ett visst kön

 
Alltså jag har inte riktigt förstått det här med att göra skillnad på sexualtieter så som det görs idag.
 
För det första så förstår jag inte varför de i den engelskspråkiga världen kallar HBTQ för LGBT. Lesbian Gay Bi Trans. För det första så är det konstigt att skilja på lesbiska och bögar när båda idag kategoriseras som homosexuella. För det andra så tror jag att de glömde Q:et lite.
 
Att separera lesbiska och bögar på det här viset är konstigt enligt min mening eftersom att då skulle vi ha heterosexuella (kvinnor som gillar män samt män som gillar kvinnor), lesbiska (kvinnor som gillar kvinnor) och bögar (män som gillar män). Varför göra skillnad på de homosexuella men inte på de heterosexuella i detta fall?
 
Sen förstår jag inte riktigt varför sexualitet ska definieras utifrån två parametrar: Ditt eget kön och könet på de du blir attraherad av. Varför inte bara definiera det utifrån vilka du attraheras av så som bi-, pan- och asexualitet görs?
 
Begreppen gyneko- och androfil finns, men de används typ inte alls. Jag tycker att dessa benämningar är bra. En person som gillar kvinnor är gynekofil* och en som gillar män är androfil*. Då behöver du inte blanda in ditt eget kön i det hela och du som är intersexuell/intergender/genderqueer behöver inte fundera så mycket på din sexuella läggning. Dessutom skulle det bli enklare för alla som har svårt att förstå vilken läggning en transperson har. Jag menar, hur många gånger har vi inte hört någon säga "Jaha, men om han... eller eh... hon... egentligen är kvinna, är ha..on homosexuell då eller?"
 
Om vi ändå måste kategorisera saker så kan vi väl göra det på ett enklare sätt än idag? Right?
 
Helst skulle jag personligen gärna slippa kategorier av sexualtiet helt. Jag menar, vad spelar det för roll om du gillar kvinnor, män eller något annat? Vi hör ibland historier om folk som helt plötsligt har upptäckt att de nog hade en annan sexualitet är de från början trodde. Jag tror att detta snarare beror på att du blir kär i en person, oberoende av deras kön, och att du bara har blivit kär i personer av ett visst kön behöver inte betyda att du bara blir kär i personer av detta kön. Jag tror att det handlar om specifika personer snarare än om specifika kön när folk blir kära, men att din uppfattning av vem du blir kär i har med sociala föreställningar och mognad att göra.
 
Till exempel finns det en del bi- och pansexuella personer som sedan "går över till att bli" heterosexuella när de känner att det är dags att bilda familj. De attraheras alltså av personer av olika kön men när de börjar närma sig stadiet att vilja bilda familj så tittar de bara på de personer som de mest troligt kan skaffa barn med och därmed omdefinierar sin sexualitet.
 
Sexualitet är inget definitivt, det kan ändras med tiden och dessutom tror jag att det inte är något som varje individ föds med. Om det är någon sexualitet vi möjligen föds med så är den pansexualitet, att attraheras av personer oberoende av deras kön, som sedan formas efter hur vårt liv utformas.
 
Att kalla homosexualitet för onaturligt är lika fel som att kalla heterosexualitet för onaturligt. Alltså, jag tror absolut att heterosexualitet finns för att vi ska kunna föra våra gener vidare, men samtidigt är vi en sexuell art. Det finns flera arter där vi har observerat att sex finns för njutningens skull, bland dessa har vi en av våra närmaste släktingar, bonobon (dvärgschimpansen). Det finns även andra högintelektuella djur bland dessa, så som delfinen. Bonobos framförallt verkar ha en tendens att inte bry sig om könet på den de har sex med, så länge de känner sig attraherade av individen. Vad är det som säger att människor inte också fungerar så, egentligen?
 
 
* Gynekofil och androfil kommer från grekiskans "gyneko" som betyder kvinna, "andros" som betyder "man" och "philos" som betyder "gilla"

Kommentarer
Postat av: mitt747

vill att sexualitet ska ses såhär även utifrån ett samhällsperspektiv, dvs. att samhället i helhet skulle se det såhär, att det var mer öppet och att det inte skulle spela så stor roll för det gör det ju inte, inte alls. väldigt bra skrivet.

Svar: En dag kommer även samhällets syn på sexualitet att vara så här, om jag får bestämma ^^
Intersexorwhat

2012-08-18 @ 18:15:38
URL: http://www.watercolours.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0