Höhö, det kanske blir en hen!

I förrgår föddes prinsessan Estelle, innan Daniel berättade (bland annat) hennes kön i en presskonferens så försiggick det vissa diskussioner på de flesta sociala nätverk. På Twitter gick det till exempel att läsa uttalanden som "Höhö, det kanske blir en hen!".

Blir? Det biologiska könet på henne bestämdes i samma stund som Victoria och Daniel bestämde sig för att tillverka henne. Sen fick vi inte veta könet fören när hon föddes. När hon föddes så blev hon inte ett kön.

Dessutom, att det skulle ha varit en hen. Ja, det är hon faktiskt.

Hen = Hon, han, hon/han, annat

Frågor på det?

Se gärna klippet som jag länkade till i början av detta inlägg. Lägg väl märke till vad pressens reaktion när prins Daniel säger att det är en prinsessa. Alla håller andan till han säger det. Tänk om han hade sagt "Imorse klockan 04:26 föddes ett 51 cm långt och 3280 gram tungt, väldigt sött, barn". Jag hade verkligen velat se hur pressen hade reagerat. Hade det börjat starta ett mummel? Hade folk börjat fråga vad barnet hade för kön?

Jag kan inte låta bli att fundera över vad som hade hänt om barnet visat sig vara intersexuellt. Hur hade de blivit tvugna att förklara det hela? Med dagens samhälle tror jag att det hade blivit en hel del skriverier och missförstånd om både det ena (Omg, de vägrar avslöja könet!) och det andra (Omg, det är något fel på den nya tronarvingen!). Därmed är jag glad för Eestelles skull, då hon ändå föds som kändis, att hon slipper sådana problem. Nu kanske hon kommer få en hel del andra problem i framtiden eftersom samhället ser ut som det gör och hon är flicka, men problem att bli accepterad pga ovanlig könkromosomsuppsättning är inget hon behöver oroa sig över.

Eller?

Jag kan inte låta bli att tänka tanken. Hon kanske är intersexuell, men de valde det juridiska kön som hon mest liknar. Eller tänk om hon visar sig vara transsexuell.

Tänk om hon kommer ut som homosexuell under tonåren.

Det finns så många saker som skulle kunna förstöra hennes psykiska hälsa med tanke på den titel hon föddes med. Hennes Kungliga Höghet Estelle, Prinsessa av Sverige, Hertiginna av Östergötland. Allting i hennes titel stoppar in henne i en stereotypisk mall där hon ska vara en prinsessig flicka som ska gilla prinsiga pojkar. Jag hoppas för hennes skull att hon kommer vilja vara stereotypt prinsessig och gilla pojkar. Samtidigt hoppas jag för Sveriges skull att hon kommer vilja vara ickestereotypt prinsessig och gilla flickor. Jag tror att Svergie skulle behöva det.
Trackback
RSS 2.0