Vad puttenuttigt, men det är fel!


Ja, som rubriken antyder kommer jag idag att prata om härskartekniker. Jag kommer gå igenom de fem ursprungliga härskarteknikerna och sedan går jag igenom även de två som på senare år har utökat listan. Jag kommer även att berätta hur du låter bli att ta till härskartekniker samt hur du gör om du utsätts för härskartekniker.

1. Osynliggörande
Att tysta ner eller ignorera en person.

Utförare: Du låter bli denna härskarteknik genom att lyssna även på de som du personligen tycker är dumma i huvudet. Det kan få dig att se saker som du tidigare inte sett. Avbryt in folk som pratar, det är vanligt att detta förekommer i klassrumsmiljö och mötesmiljö utan att någon tar notis om det. Låt inte folk tro att det var du som kom på något som egentligen någon annan kom på.

Mottagare: Utsätts du för denna härskarteknik så ska du sätta ner foten. Blir du avbruten säg "Ursäkta, men nu avbröt du" eller "Ursäkta, men det var jag som talade / hade ordet".

2. Förlöjligande
Att framställa en person eller dess argument som oviktiga eller löjliga.

Utförare: För att hålla dig undan denna härskarteknik ska du lyssna på vad folk har att säga. Du ska aldrig lyssna mindre på en person bara för att personen är yngre än dig, har lägre utbildning, är kortare än dig, är generellt mindre än dig, har en ljusare röst än dig, har något handikapp, bär mindre propra kläder än dig eller liknande. Du ska inte heller påpeka till personen att hen är något av detta.

Mottagare: Sätt ner foten, påpeka att du blir förlöjlligad. Blir du klappad på huvudet och någon använder bebisröst till dig så kan du säga "Jag är ingen hund" eller liknande, det brukar få folk att uppmärksamma vad de precis har gjort. Om någon inte bryr sig om dina argument utan enbart tänker på att du inte har någon utbildning i ämnet du talar om eller att du är för ung för att veta sådana saker, då kan du säga "Bara för att jag är yngre/kortare/'sämre' än dig så betyder inte det att jag inte har koll på det jag pratar om".

3. Undanhållande av information
Att "glömma bort" en person som också hör till gruppen. Att utestänga en person eller undanhålla information som personen bör få.

Utförare: Se alltid till att alla har fått och uppfattat informationen. Se alltid till att personer som inte är närvarande, under exempelvis ett möte, också får informationen. Tänk dig att du ska spela med korten på bordet. Gör inga viktiga beslut utan att de som inte närvarar vet om det i förväg.

Mottagare: Fråga alltid vad du har missat om du varit frånvarande på exempelvis ett möte eller en lektion i skolan. Räkna inte med att alla ska komma ihåg att just du var frånvarande just den gången, det händer att folk glömmer sådant och då är det viktigt att du frågar.

4. Dubbelbestraffning
Att ställa någon inför ett val och sedan nedvärdera valet oavsett vad personen svarar. Att en person utsätts för en situation där folk tycker att personen gör fel oavsett vad personen väljer att göra.

Utförare: Tänk alltid till två gånger, vilket är egentligen det värsta beslutet, båda sakerna kan inte vara det värsta beslutet. Dubbelbelöna hellre, var positiv till vad personen gör för val oavsett vad valet är. Försök att se anledningen till varför en sak händer istället för att påstå att det är fel gjort av personen. Gör upp om en kompromiss med personen än att bara anse att du själv har rätt.

Mottagare: Berätta varför du gör ett visst beslut. Berätta i förväg varför du inte kan gå på mötet eller varför du hellre går på mötet än att du stannar hemma med dina barn. Om det är just den situationen så kan du säga följande "Jag kan inte gå på mötet, jag måste komma hem till mina barn eftersom de inte klarar sig själva och min partner kommer hem sent idag" eller "Jag är inte en dålig förälder bara för att jag väljer att gå på detta möte, min partner tar hand om barnen ikväll" eller vad det nu är för orsak till att du måste göra en viss sak. Om någon tycker att du arbetar långsamt och inget blir gjort, men sen när du arbetar snabbare så tycker samma person att du bara slarvar, då kan du prata med personen att ta fram en kompromiss om arbetshastigheten. Var då noga med att säga vilken som är din optimala hastighet för att arbetet ska bli gjort i tid men samtidigt noggrannt.

5. Påförande av skuld och skam
Att kombinera förlöjligande och dubbelbestraffning. Att få en person att skämmas för sina egenskaper. Att antyda att det personen utsätts för är ens eget fel.

Utförare: Försök att se strukturer, orsaken till att någon utsätts för något är inte alltid personens eget fel. Se till att informera alla om när ett möte kommer äga rum, att enbart informera vissa och tro att alla då automatiskt blir informerade är fel, de som inte blir informerade kan inte veta att mötet kommer att äga rum. Det är inte våldtäktsoffrets fel att hen blir våldtagen, det är den som våldtar som gör fel.

Mottagare: Se till att påpeka om du blir avbruten eller om du har missat något som du inte fått veta att det skulle hända. Bekräfta att det finns normer och strukturer inom gruppen.

6. Objektifiering
Att dra onödiga paralleller med en persons åsikter och dess utseende. Att kommentera och diskutera en persons utseende där det är irrelevant.

Utförare: Gör inte så här. Du måste för det första förstå att en persons utseende inte har något med personens kompetens att göra. Gå inte till attack mot någon bara för att du tycker dess utseende inte passar dess åsikter. Väldigt vanligt förekommande är att ickefeminister går till attack mot personer som ser stereotypiskt feministiska ut och att feminister går till attack mot personer som ser stereotypiskt ickefeministiska ut. Inse att du inte kan dra alla över en kam.

Mottagare: Det är vanligt att personer som utsätts för denna härskarteknik använder samma tillbaka, försök att inte göra det. Säg istället något i stil med "Vad har det över huvud taget med mina åsikter att göra?". Om du exempelvis är vegetarian men har läderstövlar, det är något som folk kan reagera över, det ska de inte behöva reagera över, det finns miljoner av sätt att vara vegetarian på. Liksom att det finns miljoner av sätt att vara kvinna, man, heterosexuell, homosexuell, feminist, miljökämpe, konservativ och så vidare, på. Försök att få den som utsätter dig för härskartekniken att förstå att stereotyper och normer inte gör att en person har en viss åsikt.

7. Våld eller hot om våld
Att använda sin fysiska styrka eller antyda om ens fysiska styrka kan användas om personen inte gör som en vill.

Utförare: Låt bara bli att göra detta. Ibland kan du inte få alla dina viljor igenom. Var öppen för att kompromissa. Inse att du inte behöver använda varken fysisk eller psykiskt våld. Denna härskarteknik kan i vissa fall leda till våldtäkt och jag tror inte att någon vill höra till samma grupp som våldtäktsförövare.

Mottagare: Försök att bygga upp en egen styrka, oavsett om den är fysisk eller psykisk så får det folk att inte använda denna härskarteknik mot dig alls eller åtminstone inte lika mycket. Använd inte denna härskarteknik tillbaka. Det enda av denna härskarteknik du kan använda om någon använder den mot dig är att säga "Jag är starkare än du", men tänk på att detta inte fungerar på alla personer.


Så, det var de sju härskarteknikerna. Se nu till att inte använda dem och försök att se till att ingen utsätts för dem. Som avslutning på det hela så kan ni få diskutera hur många och vilka härskartekniker som används i detta klipp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0