Vecka 4

Först måste jag fråga er, hur många hade trott att Kissie någonsin skulle skriva något sådant här?

Jag är faktiskt inte speciellt förvånad, det är inte första gången hon nämner saker som har att göra med jämställdhet eller att kvinnor kan. Hon har tidigare skrivit om sjuka skönhetsideal, könsbundna leksaker, you name it.

Med detta vill jag säga, döm inte folk efter utseende, liksom jag sa i gårdagens inlägg att ni inte skulle tänka "Jamen, Gynning är Gynning". Påminner mig förresten om burlesque-tjejerna i Fråga Olle-dokumentären. Reporten Malin frågar tjejerna hur de kan vara feminister och samtidigt jobba som teasers. Detta får mig genast att falla in på veckans ämne "Sex och politik/ideolog" i bloggutmaningen på Vecka 6.

Dagens samhälle gör stora skillnader mellan män och kvinnor, speciellt när det gäller sex. En kvinna som strippar skulle i de flesta fall inte få samma respons som en strippande man. Kvinnor ses oftast som sexiga i ett sådant fall medan män kan ses som sexiga eller roliga lite beroende på. När vi sedan går in på vad som händer i sängkammaren så sägs det att det mesta handlar om mannen i ett heterosexuellt förhållande.

Jag tycker det var bra det som burlesque-tjejerna sa i dokumentären, det handlar om att själv sätta gränser och visa så mycket en själv vill. Deras show handlar inte om att vara ett objekt för heteromannen. Detta tycker jag personligen att det också handlar om när det kommer till sex, det handlar om din egen vilja att göra något för du är inget objekt. Det handlar också om din(a) partner(s) vilja att göra saker som hen vill och inte bli tvingad av dig. Det är det enda sättet jag skulle vilja blanda sex med politik.

Annat gällande sex och politik ligger just nu på allas läppar, tvångssteriliseringen. Visst, det handlar inte enbart om sex, men det handlar om viljan att slippa tvingas till något som kan påverka dig sexuellt. Jag hoppas verkligen att regeringen tar sig i kragen och tar bort lagen, snarast. Om ni inte har skrivit på demonstrationslistan så kan ni göra det här.

I dagens samhälle så vågar fler och fler som har en sexuell läggning avvikande från heteronormen att berätta om detta. Sex är en viktig del av samhället, så länge samhället lägger sig i sexet. Jag tycker inte att samhället ska lägga sig i, men idag är sexuell läggning en stor del av det politiska. Hade det inte varit så så hade det inte funnits någon prideparad eller så hade inte jämställdhetsfrågorna varit lika stora.

Feminism eller annan jämställdhetsideologi borde verkligen inte säga att sådant som BDSM är fel eller att kvinnan måste vara den dominanta när det kommer till sex eller att porr är fel. Visst finns det mycket porr som är fel på flera sätt, men all porr innebär inte detta även om väldigt stora delar av den gör det. Det finns porr som innebär egen vilja, sådant kan du hitta på http://sexisnottheenemy.tumblr.com/ (Observera att jag inte har gjort någon direktlänk, detta för att ni inte ska bli chockade när ni går in på sidan, jag vill varna för att det kan vara nakenbilder på förstasidan). BDSM innebär inte alltid en massa smärta och enbart cirka hälften av alla kvinnor som ägnar sig åt BDSM är i underkastelse, liksom att endast cirka hälften av männen är dominerande. (Observera att siffrorna är en uppskattning, jag har inga riktiga siffror på det men detta är vad jag har hört och läst.)

När det gäller hemmassex så är det faktiskt inget fel med att bli dominerad som kvinna eller dominera som man. Trots att ens ideologi säger att det är fel så är det inte det, så länge både du själv och partner(s) gillar tillvaron. Jag förstår inte varför folk får för sig att de ska begränsa sig själva endast för att de ska leva upp till något eget samhällsideal. Gör det du gillar att göra och se till att även den/de du har sex med gillar det också. Glöm heller inte bort att det finns mer än ett sätt att ha sex på.

Kommentarer
Postat av: dan rabiata orakade flat-feministen fanny

Jag har skrivit om just det inlägget i min feministskola, som inte publicerats än, och där kritiserar jag att hon skuldbelägger kvinnorna. Men det är ju kul att hon börjat tänka lite över det där med könsroller i alla fall.

2012-01-30 @ 08:37:43
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Intersexorwhat

Ja, det kan ses från olika vinklar. Jag tänkte att en person kan inte bli "perfekt" på en gång, så jag tycker absolut att hon är en bit på väg. Måste dock läsa ditt inlägg om det sen så att jag kan se det från lite andra infallsvinklar :)

2012-01-30 @ 22:24:39
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0