Det är lätt att bryta mot lagen

Det här är första inlägget jag skriver med iPoden och jag måste medge att det nog kommer att bli lite jobbigt så det blir nog inget långt inlägg.

Jag har inte haft tillgång till någon ordentlig dator (laptop/stationär) några dagar nu och kommer inte få tillgång förrän om ytterligare några dagar. Därför bestämde jag mig för att skriva ett inlägg med iPoden. PC för alla skrev i sitt senaste nummer om 7 vardagsbrott på nätet som 8/10 av de över 3000 tillfrågade någon gång hade brutit mot. Kände mig ganska naiv när jag till en början tänkte "Jag har då aldrig brutit mot någon nätlag" och sedan inser jag att jag visst har gjort det.

Första frågan var: Har du någon gång hittat en bild på nätet (som inte är din) och laddat upp den på facebook, din blogg eller någon annan site på nätet?
Mitt svar: Ja
Förklaring: Jag brukar vara försiktig med att lägga upp bilder som inte tillhör mig, men ibland är en bild så bra att jag inte kan låta bli. Bör förresten nämnas att bilden i min banner var en fri bild eftersom jag tycker det är fel att ha något med upphovsrätt på som sin egen loggotyp.

Andra frågan: Har du någon gång gjort en statusuppdatering på facebook, eller någon annan site, i någon annans namn när personen har glömt att logga ut.
Mitt svar: Ja
Förklaring: Har gjort det på min partner. Har även drabbats av det själv. Kommer inte att göra det någon mer gång för det kan vara jävligt drygt att drabbas av det, speciellt om en förälder eller annan släkting ser uppdateringen.

Fråga tre: Har du någonsin tagit dig in på någons konto genom att bara gissa lösenordet.
Svar: Ja
Förklaring: Föräldrarnas konton till olika siter brukar inte vara så svåra att lista ut alla gånger, men jag går inte in för att snoka. Mitt ena päron brukar ibland ringa när hen jobbar och be mig kolla något på ett konto och då brukar jag inte behöva fråga om lösenord alla gånger.

Fråga fyra: Har du någon gång länkat till en strömmad betal-tv-sändning på en site, till exempel en hockeymatch?
Svar: Nej
Förklaring: Har inget konto på någon site med betal-tv-sändningar, så jag kan inte göra det. Tror inte jag skulle göra det även om jag kunde.

Fråga fem: Har du någonsin laddat ned en upphovsrättsskyddad fil, till exempel musik eller film från Pirate Bay eller annan bittorrent-site?
Svar: Nej
Förklaring: Jag har aldrig (vad jag vet) laddat ner från en bittorrent-site, men jag har laddat ner klipp från youtube för att komma åt musik innan spotify fanns. Jag är dock anti-pirat.

Fråga sex: Har du någon gång kopierat en artikel från en tidning och lagt upp på din blogg, facebook eller liknande?
Svar: Nej
Förklaring: Jag länkar ofta till artiklar och/eller citerar artiklar både på facebook och här på bloggen, men jag lägger aldrig upp hela artiklar som andra har skrivit.

Sista frågan: Har du någon gång använt en låt som inte är din, som soundtrack till en semesterfilm eller liknande som du har lagt ut på till exempel youtube?
Svar: Ja
Förklaring: Jag och en vän gjorde en kortfilm för några år sedan där jag hade med två soundtrack och sedan lade upp filmen på youtube.

Som ni ser så är det lätt att bryta mot lagen över nätet utan att ens tänka på det. Jag har brutit mot 4 av dessa 7.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0