My little brony

 
Är du en brony? Står du utanför målgruppen för My Little Pony (flicka som ej ännu är tonåring, ungefär) men tycker om den fjärde generationen av My Little Pony som går som serie just nu? För i sådana fall så är du en så kallad brony. Friendship is magic heter serien, den handlar om enhörningen Twilight Sparkle som skickas till Ponyville av landets prinsessa, där Twilight träffar nya vänner och ska lära sig om magin i vänskap.
 
Twilight påminner mig i mångt och mycket om Hermione i böckerna om Harry Potter. Hon är klok och studerar mycket, framförallt studerar hon magi. Vid sin sida har hon vännerna Applejack, Rainbow Dash, Rarity, Fluttershy och Pinkie Pie.
 
Applejack bor på en gård tillsammans med hela sin stora familj. Som den cowgirl hon är så bemästrar hon sitt lasso till fullo och hon har god fysisk styrka och god integritet. Rainbow Dash är en pegas med man och svans likt en regnbåge. Hon är tuff och bemästrar flertalet olika sporter och det hon älskar mest är att flyga snabbt för att imponera på andra. Rarity visar å andra sidan att det är okej att vara intresserad av skönhet. Hon är en vit enhörning med vacker skimrande lila man och svans. Hennes största intresse är stil och skönhet, vilket gör att hon ägnar mycket tid åt att sy kläder och utveckla nya stilar. Fluttershy är, som namnet tyder, en blyg och försiktig pegas. Hennes största intressen är djur och natur. Pinkie Pie är en helt skär pony utan någon rädla för att göra bort sig inför andra. Hon är extremt utåtriktad och aktiv i sitt sätt och hon älskar att busa, leka och festa. Förutom dessa så finns det en välutvecklad manlig karaktär, draken Spike, som också är vän med Twilight.
 
Det finns en hel del andra karaktärer, både de vars personligheter är något vi får stor inblick i och de som bara medverkar som statister. Min personliga favoritkaraktär i serien är Zecora, en zebra som behärskar konstiga ritualer, bor ute i skogen och kommer från ett land långt borta.
 
Serien har väldigt många välutvecklade kvinnliga karaktärer, men tyvärr inte så många välutvecklade manliga. Ponierna lever uppenbarligen i ett ganska matriarkat samhälle, deras monark är prinsessan och deras borgmästare är ett sto. Förutom detta så har jag märkt att de ofta använder "she" om någon som inte har något specificierat kön, istället för att säga "he or she". Sen är normen att vara en pony, trots att det finns åtminstone en drake som bor i byn samt att det även finns till exempel pegaser och enhörningar. De säger till exempel "everypony" istället för "everybody".
 
Det positiva med serien är att den är välutvecklad på flera sätt, deras målgrupp är barn, framförallt flickor, men serien ska även gå att se tillsammans med en vuxen vilket gör att serien har en hel del vuxenreferenser. Detta har resulterat i att fler och fler utanför målgruppen har börjat gilla serien.
 
Ordet "brony" kommer från en sammanslagning av "bro" (förkortning av brother) och "pony". De första att kalla sig för bonies var män i övre tonåren eller lite äldre. Sedan började deras vänner av kvinnligt kön också kolla på serien och eftersom de inte inte heller hörde till målgruppen så började även dessa att kalla sig för bronies.
 
Innan jag hade sett något av serien så tänkte jag "Jag ska ta och kolla på de två första avsnitten (pilotavsnitten) och sedan avgöra om jag vill fortsätta att se på serien". Problemet var bara att pilotavsnitten var väldigt välgjorda, så jag har fortsatt att kolla och har snart sett färdigt säsong 1 (26 avsnitt).
 
För att få veta mer om vad en brony är kan du se inslaget i Nyhetsmorgon som var för en vecka sedan. Om du vill se första avsnittet av serien så hittar du den här.
 

Kommentarer
Postat av: auuus

Åh, jag älskar den!
Skrev om det igår, helt sjukt bra serie. Sen vägrar jag kalla mig själv för "brony" för det låter så sjukt mycket "JAG ÄR VISST EN MAN!". Nöjer mig med att säga att jag gillar Friendship is Magic ^^

Svar: Synd bara att säsong 3 inte har kommit ut än, för nu har jag inget mer att kolla på. Kallar mig själv för brony faktiskt, iaf i vissa sammanhang, för jag tycker det ordet idag inte alls har meningen att det ska vara just män som bryter mot flicknormen, utan snarare att även kvinnor utanför målgruppen (kvinnor som inte är typ 8 år) kan kalla sig för bronies
Intersexorwhat

2012-07-30 @ 22:30:32
URL: http://www.asortamission.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0