Varför så rädd för veg?

 
Jag har funderat över en sak. Det här med att folk verkar vara så väldigt rädda för vegetarianer och veganer, samt det här med att folk arbetar emot att ha en vegetarisk dag i veckan på skolorna.
 
Jag menar, folks argument är att eleverna inte kommer att äta maten.
 
När jag gick i låg- och mellanstadiet så åt jag skolmaten utan så mycket tankar på vad den bestod av, under högstadiet började jag fundera på varför folk åt vegetarisk mat. Efter en tid blev jag delvis skolvegetarian, jag åt bara vissa kötträtter och i gymnasiet tog jag alltid den vegetariska maten i skolan (förutom när det var kycklingfilé, för det tycker jag är så himla gott så det kunde jag bara inte låta bli).
 
Jag äter kött men jag älskar vegetarisk mat och brukar laga något sådan åtminstone var tredje matlagningstillfälle. Det är ganska praktiskt för mig som student också för det håller ofta längre än många köttprodukter gör ifall jag inte fryser in, samt att det ofta är billigare (nej, jag köper inte halvfabrikat, jag lagar maten from scratch, det är billigare).
 
Min högstadie- och gymnasieskola var en av de skolor som hade bäst mat i kommunen. Jag tyckte aldrig om skolmaten speciellt mycket fören jag började äta den vegetariska. Visst, det var mycket av den vegetariska maten som var ganska dåligt, till exempel de extremt torra falafelbollarna, men några bra minnen från skolmaten var de vegetariska broccolibiffarna, de vegetariska enchiladas och soppan gjord på potatis och purjolök. Många personer fick aldrig smaka dessa rätter eftersom de åt kötträtten när någon av dessa serverades. Jag kan säga att dessa rätter var betydligt godare än kötträtterna, i alla fall tyckte jag det (för ja, jag vet hur en jävla halvfabrikat-pannbiff smakar).
 
Jag förstår inte varför många tycker att det är dåligt med en vegetarisk dag i veckan på skolorna. Den vegetariska maten är oftast mycket bättre i kvalitet, ibland kan till och med skolan ha lagat maten till skillnad mot i princip alla kötträtter som bara är att beställa in färdigt och värma på. Dessutom är den vegetariska maten bättre för miljön, det är jag helt säker på.
 
Tänk själv. En ko måste ha massa mat för att födas upp, när kon är färdig att ätas så dödas den. Vi äter den och sedan är kon slut. Om vi istället hade ätit växter så hade kon inte behövt födas upp och matas, kon finns inte och blir ingen belastning. På de åkrarna där vi hade sått mat åt kon kan vi så mat till oss själva.
 
Dessutom så är det ganska taskigt mot djur att föda upp dem bara för att äta dem.
 
Argumentet som finns om att eleverna inte kommer vilja ha vegetarisk mat, vet ni vad jag tror det beror på? Vi lär ut att normen är att äta kött. Unga personer tror att det är det som är rätt utan att tänka så mycket på det. Därför blir det konstigt för dem om någon säger att de inte ska få äta kött en dag endaste dag, eftersom de tror att de alltid ska få äta kött.
 
Jag har många gånger funderat på att bli vegetarian. Dock vet jag att jag kommer att få äta kött i alla fall, på grund av oförstående förälder och oförstående styvförälder. Min andra biologiska förälder skulle nog inte ha något problem med det alls, tror hen skulle bli glad, men tyvärr så är hen ju gift med styvföräldern, såatteh...
 
Därmed skulle det vara dumt att sluta äta kött helt eftersom kroppen då skulle sluta producera ett enzym som hjälper till att bryta ner kött och då skulle det bli jobbigt att vara hembjuden till familjen och bli dålig i magen. Så jag skulle nog snarare äta kött någon gång då och då för att inte kroppen ska sluta producera enzymet.
 
Sen tänker jag på det här med att vegetarisk mat är billigare, bättre för miljön och bättre för djuren, då vill jag inte alls äta kött. Sen tänker jag på det här med att entrecôte med béarnaisesås är så himla gott, då vill jag inte bli vegetarian.
 
Förstår ändå inte varför folk är så rädda för vegetarianer. Det är inte direkt så att om du äter en vegetarisk rätt så förvandlas du till kötthatare mot din vilja. Snarare kanske du har fått smak för någon ny, billigare och mer miljövänlig maträtt. Så jag förstår inte varför föräldrar vill värna om sina barn genom att inte tillåta skolorna ha en vegetarisk dag i veckan.
 

Kommentarer
Postat av: auuus

Haha, kul att folk tror att eleverna inte kommer vilja ha skolmaten först när den blir vegetarisk. Elever vill väl överlag aldrig äta skolmaten? =p

Och ett tips för att handskas med familjen är att helt sonika vägra att äta maten ifall den innehåller kött. Efter ett tag vänjer de sig. Det fungerar i alla fall om föräldrarna vill ha hem-hem en då och då mer än vad en själv vill vara hem-hemma.

Svar: För mig var det ju till och med så att jag åt mer av skolmaten när jag började äta vegetariskt. Den maten är oftast godare för att den är fräschare och oftast är lagad på skolan. Fler elever skulle äta maten om de fick vegetariskt en gång i veckan, gissar jag, så jag förstår inte hur de personerna resonerar som tror att färre skulle äta av maten.
Intersexorwhat

2012-07-18 @ 23:41:08
URL: http://www.asortamission.blogg.se
Postat av: Mandel

Jag har inte ätit kött sedan mars, och det funkar superbra :) Innan så oroade jag mig för vad föräldrarna skulle säga, men sen en dag freakade jag ur och berättade för dem, och de ba: Okej, vad vill du äta istället? Så jag lagar det mesta själv, ibland äter jag det de andra äter men tar bara inte av det som är med kött :) Det jag försöker säga är, att ingen kan tvinga dig om du inte vill.

Svar: Det är sant att ingen kan tvinga mig att äta, fast det är nästan jobbigare för mig att stå emot fördomarna om vegetarianer som förälder plus styvförälder har ("Mumbo Jumbo!", "Inte 'riktig' mat" osv.) än att faktiskt äta köttet. Beror förstås lite på vad det är för kött, om det är kött jag inte tycker är gott så låter jag bli, men är det kött jag tycker är gott så äter jag det hellre än att få höra snacket om att jag äter konstig mat...
Intersexorwhat

2012-07-19 @ 00:29:13
Postat av: Visselpaj - Normer, genus, foto, jämlikhet & vardag

Jag vet flera som anser att de inte blir "riktigt mätta" om de inte får äta kött. *skrattar* Lite fånigt tycker jag.
Själv gillar jag att äta kött men det händer väldigt ofta att jag lagar vegetariska rätter för att det helt enkelt är väldigt gott och enkelt. Idag ska jag t ex göra en rotsakslåda i ugnen med grädde, senap, lök, fetaost och dragon.

Men jag har jättesvårt för vegetarisk mat som "ser ut ungefär som kött" men inte är det. Inte smaken, utan bara själva grejen. Blir helt illamående. Är väl hårt drabbad av köttnormen antar jag.

Svar: Jag förstår inte heller riktigt grejen med vegetariska produkter som ska efterlikna köttprodukter. Känns lite som en konspiration för att omvända vegetarianer till köttätare genom att försöka få dem att sakna köttet. Antingen det eller så är det för att folk har svårt att bli vegetarianer om de inte får mat de typ känner igen.
Intersexorwhat

2012-07-20 @ 11:12:25
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Karoline

You said it! Det är verkligen skitjobbigt att få de där kommentarerna att man inte äter riktig mat, kommer bli sjuk osv osv. Och varför måste man vara det ena eller det andra? Säger jag att jag äter kött så tror alla att jag äter det jämt, och säger jag att jag är vegetarian så får folk fnatt om jag äter gelegodis eller en fin filé hemma hos mina föräldrar på midsommar. Suck.

Svar: Precis den anledningen till att jag hatar fack för nästan allt. Alla placerar en i ett himla fack beroende på en situation!
Intersexorwhat

2012-07-20 @ 12:06:49
Postat av: Alice

Jag tror att det mest handlar om någon ovilja mot vegetarianism som koncept. Om skolor bara helt sonika serverade en köttfri rätt en gång i veckan utan att säga något särskilt om det så tror jag inte att någon skulle gnälla om det (pannkakor var i vart fall en av de populärare skolrätterna på min tid).

Alla argument mot en vegetarisk veckodag i skolor som jag sett är riktigt dåliga.

Svar: Jo men faktiskt, många verkar kunna äta köttfritt så länge de slipper säga att de äter vegetariskt...
Intersexorwhat

2012-07-24 @ 15:24:32
URL: http://theolddays.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0