8 mars

Idag är den där dagen som jag tidigare år inte har lagt så mycket märke till eller funderat speciellt mycket över.
Idag har jag bestämt mig för att lägga lite mer vikt i denna dag.

Internationella kvinnodagen.

För ett år sedan förstod jag inte riktigt varför den här dagen var så viktig.
I år förstår jag varför den är viktig att uppmärksammas.

Kvinnor över lag får utså många fysiska och psykiska smärtor som de flesta män inte ens är i närheten av.
Det är inte rättvist.

Under det gågna året har jag skrivit en hel del om ojämnställdhet mellan kvinnor och män, hetrosexuella och HBTQ-personer, svenskfödda och invandrare. Idag tänker jag enbart skriva om kvinnor och kanske lite om män ifall jag vill göra jämförelser.

I dagens läge ses muslimska kvinnor som förtryckta. Självfallet tror jag att många av dem är det, men långt ifrån alla är det. En del känner sig bekväma med att näst intill gömma sig själva för omvärlden. Jag tror att detta inte enbart beror på förtryck helt enkelt, vissa vet vad för en värld som finns där ute och de vill inte bli en del av den.

Samtidigt som många kvinnor vill gömma sig (och förbjuds till det i Frankrike) så vill en del kvinnor bli befriade från denna sexualisering likt den vi ser här ovan. Tuttrevolution är en blogg om att kvinnors bröst bör avsexualiseras och alla som vill ska få gå barbröstade. Läs gärna deras inlägg "Men bröst är ju sex". Ska det behöva vara så här? Ska det du har mellan benen styra över om du får visa brösten eller inte oavsett deras storlek?

Detta får mig även att komma in på det om ammning, offentlig ammning...

Varför ska det vara så svårt för svenska folket att förstå två saker?
1. Brösten finns för att kunna mata avkomma med.
2. Avkomma behöver mat, ibland på offentliga platser.

Vad är folks problem egentligen?

Eller är det kanske just denna sexualisering som har gjort att det blir jobbigt för de stackars vita kränkta männen? Är det männen som bestämmer över kvinnorna? Ja, idag verkar det nästan så.


Jag förstår varför den här dagen finns. Den finns inte för att du som är man ska känna dig mindre värd än alla kvinnor. Den finns för att du som kvinna ska känna dig lika mycket värd som alla män. Lika mycket värd. För som det ser ut idag så är du inte lika mycket värd, du värderas mindre än männen. Därför finns denna dag. Idag ska vi uppmärksamma sådant som är ojämställt. Idag ska vi uppmärksamma löneskillnader mellan könen, vi ska uppmärksamma förtryck av kvinnor och vi ska uppmärksamma våld mot kvinnor.

Ät en hallongrotta och/eller en venustopp, medan du gör detta så fundera över kvinnors rätt till deras kropp och känn att du, om du är kvinna, faktiskt är lika mycket värd som män och att du, om du är man, är lika mycket värd som kvinnor (inte mer värd än kvinnor). Tänk över situationen i dagens samhälle. Vad kan du göra för att förbättra den?

 

 


Kommentarer
Postat av: josefin

hädanefter kommer jag följa din blogg... det här är bra!

2012-03-09 @ 08:10:41
Postat av: Intersexorwhat

Åh så trevligt, blir alltid glad när jag får sådana meddelanden ^^

2012-03-09 @ 10:54:43
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Matilda Flodin

Detta inlägg får mig att tänka en tanke som jag inte präntat ner angående "GAHHH! ÄCKLIGA MJÖLKBRÖST HÅLLES INLÅSTA I HEMMET, TACK!!!". Nämligen just det med att medelsvensson ser muslimska kvinnor som förtryckta "åh så hemskt, de hålls inne i hemmen", men när det kommer till kvinnor som ammar barn på stan står samma människor (inbillar jag mig) och förespråkar husarrest tills barnet äter fast föda. The fuck?

2012-03-09 @ 18:35:19
URL: http://tildaf.wordpress.com
Postat av: Intersexorwhat

Ja men typ, det är svårt att se strukturer som du är van vid medan andra strukturer är enkla att se. Jag tror absolut att det i många fall är samma personer som tycker att muslimska kvinnor är förtryckta som tycker att ammande mammor ska ha husarrest. De ser muslimska kvinnor i sjal som förtryckta eftersom de inte är så vana vid att se det. Samtidigt ser de ammande mammor som blottare eftersom de tror att bröst är sex. Typ. Jättekonstigt, men säkert sant.

2012-03-09 @ 20:52:20
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0