Vecka 20


Nu skriver jag för Vecka 6 igen. Denna gången handlar det om porr och erotik.

Jag är en sådan person som inte tycker att porr i sig är fel. Däremot vet jag att det finns mycket dumheter inom porrindustrin och jag håller mig borta från framförallt mainstreamporr.

Alltså, det är skillnad på porr och porr. När jag skulle kolla på Fråga Olles "Porren är död - länge leve porren" så trodde jag att de skulle prata om att det finns en dålig industri kring porr att det var den som var döende samtidigt som mer jämställd porr var på uppsving. För det är vad jag tror och hoppas att det är på gång. Istället fick jag se massa alternativ porr, men all var riktad till heterosexuella män... Väldigt mycket porr idag är riktad till heterosexuella män. Den porr som inte är det är också oftast den som har minst industri runt sig, har jag fått en känsla av.

Om vi kollar på Sex is not the enemy (Varning: kan finnas nakenbilder på förstasidan) så ser vi glada människor, männsikor som gör saker de vill och människor som inte alltid följer en massa normer. Detta är en fin sida tycker jag, de är öppna för all sorts njutning till skillnad mot vad mycket mainstreamporr är. Mainstreamporr är oftast riktad till heterosexuella män och det är oftast heterosex i porrfilmerna, ibland förekommer lesbiskt sex som oftast riktar sig till heterosexuella killar som inte vill se andra män typ.

Porr som jag gillar är porr som inte är plastig, porr som handlar om annat än kuk-i-fitta-sex, porr med alternativa skådespelare. Fast faktiskt så tycker jag inte riktigt om porr på film, jag föredrar porr på bild. Fast då kommer vi in på ämnet om vad som är porr och vad som är erotik. De flesta skulle säga att porr på film är porr och porr på bild är erotik även om det skulle vara exakt samma scen vi har framför oss. Andra tycker att endast vaginal, anal eller oral penetration är porr och allt annat är erotik. Jag själv tänker att det inte är så viktigt att veta vad som är porr eller erotik, tycker du om något så räcker det väl med att du tycker om det, varför ens ha en stämpel?

Detta påminner mig förresten om något som några i min gymnasieklass gjorde när vi hade sex och samlevnad under biologin i trean. Alla var indelade i grupper och skulle göra en valfri undersökning om sex och/eller samlevnad för att sedan berätta om sina resultat i klassen. En grupp gjorde en enkät om sex. En enkät som alla i klassen skulle fylla i. Jag var sjuk den gången enkäten skulle fyllas i, men jag fick enkäten vid ett senare tillfälle. Jag vägrade fylla i den. Inte för att det kändes fel att de fick veta en massa om mitt sexliv, utan för att deras frågor var rent ut sagt idiotiska. Bland annat fanns frågan "Vilken sorts orgasm får du oftast?", med några olika svarsalternativ där bland annat "vaginalorgasm" och "sprutorgasm" fanns med. Sedan fanns alternativet "vanlig orgasm". Jag frågade vad definitionen av en vanlig orgasm vad och fick svaret "En sån som killar får". Idioti.

Senare när de skulle berätta om resultatet i deras undersökning så beklagade sig lite över att så få hade svarat att de tyckte om gayporr i deras fråga om vilken porr du gillar. Jag frågade om det kanske kunde bero på att alla inte är säkra på vad som innefattar "gay", innebär det "bög" eller innefattar det även homosexuella tjejer? Det framgick nämligen inte i frågan om det syftade till bögporr, lesbisk porr eller homosexuell porr över lag. Jag tror att många killar faktiskt kollar på lesbisk porr, men de kanske inte vågade fylla "gayporr" i den här undersökningen liksom. Undersökningen var så dålig över lag att många nog inte svarade helt ärligt på frågorna. Vi ifrågasatte faktiskt alla deras frågor och vår lärare lovade att se över alla sådana här enkäter som elever gör på sexuelkunskapen i framtiden.

Åter till ämnet porr. När det gäller just homosexuell porr så tror jag faktiskt att lika många heterosexuella kvinnor tänder på män som har sex med varandra som det är heterosexuella män som tänder på kvinnor som har sex med varandra. Jag tror det kan handla mycket om det att inte tända på ett visst kön och därmed se porr där personer av det könet inte är innefattat. Personligen kan jag tända på alla könskonstellationer inom sex. Fast det var inte riktigt sant faktiskt. Om snygga personer har sex så spelar deras kön ingen roll är en mer korrekt syn på det hela. Jag bryr mig faktiskt väldigt lite om kön som det ser ut idag.

En vän till mig sa förut att hen kollade på homosexuell porr eftersom det inte är en lika stor industri kring det som kring heteroporr. Jag bad om tips på några sidor med homosexuell porr som hen brukar titta på och hittade på dessa sidor både killar och tjejer som hade sex. Tyvärr så kändes det väldigt mainstream för alla tjejerna var opererade och helkroppsvaxade. Jag har väldigt svårt för porr med opererade och helkroppsvaxade tjejer. Det ser så onaturligt och plastigt ut. Killarna på den sidan var det lite mer variation på, en del var helkroppsvaxade, andra hade hår på kroppen.

Jag tycker det är viktigt att vi ser skillnaden på mainstreamporr och annan porr. Idag finns det bra porr och dålig porr, porr där folk far illa, porr där folk blir tvingade till saker de inte vill göra och porr där folk blir våldtagna. Jag tycker att det är viktigt att de som blir filmade eller fotade till porr inte måste göra saker mot sin vilja för att få de förmåner som är utlovade.


Kommentarer
Postat av: Robin

Jag tycker faktiskt att några av de senaste avsnitten av Fråga Olle-dokumentären har varit riktigt bra! De har visat en bögporrinspelning (och konstaterat att den inte skiljer sig nämnvärt från heteroporrinspelningar), pratat med en svensk kvinna som gör porr för kvinnor (vad "porr för kvinnor" egentligen innebär är ju en annan fråga, men hon försöker sätta kvinnans njutning i centrum), snackat med Sanna Rough som gör hårdporr på sina egna villkor, med mera.



Tycker för övrigt att det här var ett väldigt läsvärt inlägg. Peronligen kan jag, precis som du, tända på alla könskonstellationer. Jag är dock lite extra förtjust i lesbisk porr, fast jag är bög - och jag tror jag vet varför. Jag är som sagt bög, men jag är transkille och har väldigt svårt att tända på saker som jag inte kan föreställa mig hur det känns. Har aldrig haft en kuk (uppenbarligen), så att se någon få en avsugning ger mest känslan "undrar om det där är skönt?"... Jag har haft en hel del vaginalsex, men jag har aldrig varit riktigt bekväm med det, det blir liksom fel när man är kille och nån kör in nåt i ens fitta. Analsex har jag aldrig testat, och tja, jag tänder inte på att se det heller. När jag kollar på lesbisk porr kan jag både se att "det där vet jag är skönt" och slippa "penis envy". Det är helt OK när de kör med strap-ons också, kan identifiera mig med tjejen som "ger"... Nu när jag tagit hormoner ett tag känner jag dock att mitt sexliv och vad jag tänder på börjar påverkas otroligt mycket, vi får se vart det leder!



Det här blev jättelångt haha, men jag tänker mig att det kan vara lite intressant ändå. Skulle själv gärna läsa mer om transpersoners preferenser när det gäller porr etc.

2012-05-15 @ 14:45:42
URL: http://dayviews.com/pumpkinwings/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0