Ett mänskligt kraftverk

 
Som ni kanske vet så är jag inte enbart intresserad av HBTQ-frågor och dylikt, jag är även mycket intresserad av miljöfrågor.
 
Därför tycker jag att ni ska ta en titt på detta program, där 80 cyklister ska driva elen i ett vanligt hushåll under en helt vanlig söndag hos en familj på fyra personer.

Under programmet får vi inte bara en uppfattning om hur mycket energi som behövs för att få el till vårt hushåll under en vanlig dag, vi får också en uppfattning om hur mycket energi som vi slösar bort genom att bland annat lämna saker på standby eller använda standardglödlampor istället för lågenergilampor.
 
Med hjälp av endast två standardglödlampor och en isolerad låda kan vi grilla en hel kyckling på endast 90 minuter.
 
Så, ta och se detta program, det är värt det. Dela det gärna i något socialt medium också, så att fler får en uppfattning om hur mycket energi som behövs endast för att hålla igång ett vanligt hushåll.
 
Själv ska jag börja tänka på att stänga av datorn när jag går och handlar, att inte lämna lampor tända i rum som jag inte är i, samt att inte låta sladden till dator/mobil sitta i när den är färdigladdad. För det är de vanligaste ställena som jag slösar el på. I övrigt slösar jag inte så mycket på el, jag stänger av saker när jag inte använder dem och jag använder inte saker i, vad jag ser som, onödan.
 
 
Dock är jag väldigt nyfiken på vad som egentligen är bäst för miljön i många fall. Hur mycket energi krävs för att driva en rakapparat i förhållande till att använda rakhyvel som det behövs raklödder och rakblad till? Hur mycket energi krävs för att värma en halvliter vatten i en vattenkokare i förhållande till i en kastrull? Hur mycket energi krävs för att diska tallrikar, glas, bestick och så vidare i förhållande till att tillverka papptallrikar, plastmuggar, plastbestick och så vidare? Hur mycket mer energi krävs för att starta upp en dator från avstängd i förhållande till att låta den stå i viloläge? Och så vidare.
 
Eftersom jag inte har räknat på hur mycket energi som krävs för de olika sakerna så vet jag egentligen inte vilka alternativ som är bäst för att spara på energi. I några av fallen har jag förstås mina gissningar som jag har resonerat fram, men jag vet egentligen inte vilka saker som är de bästa energispararalternativen i dessa och många andra fall.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0