Könande av djur

 
Det finns två saker med könande av djur som jag stör mig så extremt mycket på.

Det första är det där måstet att köna ett djur och att djuret alltid är en "han" innan motsatsen bevisats. Hunden är en han, katten är en han, fågeln är en han, nyckelpigan är en han, kalven är en han, hästen är en han, humlan är en han, kaninen är en han; han, han, han, han, han... De som är en hon är kossan och hönan, ungefär.
 
Har en vän som argumenterade för att använda "han" om djur med okänt kön, för att då blir det en mer personlig koppling till djuret, istället för att vi skulle kalla djuret för "den" (eller "det" beroende på vilket djur det gäller). Samma person är emot ordet "hen". Fråga mig inte varför, jag har försökt argumentera för "hen", men hen förstår liksom inte.
 
Det andra jag stör mig på gällande könande av sjur är det här måstet att ge djuren stereotypa könskarakteristika utifrån deras kön.

För ett tag sedan var jag med om en ganska spännande upplevelse. Spännande i bemärkelsen att jag inte riktigt förstod hur de andra runt om mig tänkte.
 
Situationen var sådan att en rådjursbock och en rådjursget stod utanför fönstret. Varpå en av personerna på insidan börjar prata om hur fina rådjuren är. "Åh, titta på honom, så stor och stilig. Så ståtlig och stark", "Åh vad hon är fin, geten, hon är så späd och så vacker." osv. Och alla runt om mig bara nickade och höll med.
 
Det mest intressanta var att dessa två rådjur i mina ögon såg EXAKT likadana ut, förutom det faktum att bocken hade två små horn.
 
Jag kan förstå att en tupp och en höna, eller en ko och en tjur, beskrivs väldigt olika. Detta eftersom det syns tydligt vem som är av honkön och vem som är av hankön, samt att de har ganska olika beteenden baserat på deras kön. Men rådjur, som ser näst intill identiska ut och beter sig typ exakt likadant oavsett kön. Varför ska vi beskriva dem efter manliga eller kvinnliga attribut på det här viset? Det enda det leder till är att cementera stereotypa könsroller.
 
Jag tycker att det är rätt ledsamt att folk är så insnöade i sin könsstereotypa världsbild att de applicerar den på djur som absolut inte har med detta att göra. Varför måste folk ha ett kön på djuret för att över huvud taget kunna relatera till det? Och varför blir djuren nästan alltid en han när vi inte vet dess kön?
 
Rage!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0