Ett TekNat genusperspektiv?
Så ja, det behövs ett genusperspektiv inom TekNat också. Tro det eller ej.
En ganska viktig sak i det hela är att jag har märkt en stor skillnad både på personerna som lär ut och de som läser kurserna på HumSam och de på TekNat. De på HumSam får ett genusperspektiv i många av sina kurser, ofta för att föreläsarna är pålästa om hur samhället ser ut idag. På TekNat är det väldigt många föreläsare som är så inne i sin lilla bubbla att de inte har minsta koll på något som har med genusperspektiv att göra. När jag förra våren läste en extrakurs på HumSam (en kurs i språk) så hade föreläsaren koll på ordet "hen" och tyckte att det var ett användbart ord. På TekNat har jag någon enstaka gång hört det, då i form av "...eller hen, man vet aldrig, höhöhö".
Det är konstigt att jag inte har upplevt ojämställdhet på min utbildning (Data -och systemvetenskap) trots att det är typ 70% män och 30% kvinnor som läser den. Jag har inte upplevt att lärarna behandlar killarna och tjejerna olika.
Däremot har jag varit med om killar på utbildningen som typ aldrig lämnat sin dator och knappt pratat med en tjej, och som därför behandlat en annorlunda. T.ex. hamnade jag som ensam tjej i ett grupparbete med 8 killar en gång. DE behandlade mig annorlunda och fy fan vad arg jag blev. En dag så kom jag med ett smart förslag som alla tyckte var bra, då sa en av snubbarna: "Haha! Tjejen kommer med ett bättre förslag än killarna!", som att det skulle vara en sensation att en kvinna kunde vara smartare än en kille!?
intressant att du blir så upprörd över hur läraren beskriver en kromosomrubbning. de mer kända sådanna ger ju upphov till begåvningsstörningar till exempel downs syndrom, och det är inte alls konstigt att lägga in kommentaren att man är normalbegåvad. Det du har som problem är att du klumpar ihop folk som är transpersoner med de som har kromosomdefekter och där gör du båda grupperna en otjänst.
"som om de inte skulle vara det bara för att de har tvetydig biologisk könstillhörighet?" är ju SJÄLVKLART inte vad läraren menar utan läraren säger den kommentaren för att av en snabb googling lär vi oss att de tre vanligaste trisomierna ger upphov till utvecklingsstörning http://sv.wikipedia.org/wiki/Trisomi. " jag vet att det inte gäller alla, men det är rätt ofta jag stöter på TekNat-studenter som inte har koll på till exempel simpel biologi" vill jag ju då hävda att du inte har i det här fallet.
"utan snarare hur läraren uttryckte sig för att förklara det för oss" jag tycker inte det! jag tycker att det är fullgott sätt att uttrycka sig på. problemet är att du tänker "varför säger han så om intersexuella?" och det är ju inte den frågan man ska ha i huvudet utan "ja ha alltså till skillnad från downssyndrom som är en kändare trisomi?". Lärarens uttalande har inget med att personen i fråga är intersexuell, inte ens i närheten och jag är övertygad om att du är den enda som reagerade som du gjorde.
att säga att de är normalbegovade är för att studenterna inte ska utgå ifrån att dom inte är det! problemet är att du behandlar en viss typ av genetiska defekter med silkesvantar för att det gör dom till intersexuella vilket är något som du glorifierar. hade man sagt precis samma sak om något som inte fälde en kromosomavvikelse som ger upphov till ovanliga könskaraktäristika hade du inte reagerat, vilket gör dig till en hycklare.
"Då gör vi en jämförelse med en annan typ av trisomi, vilket är helt okej. Här tog dock föreläsaren upp att de har tvetydig könstillhörighet och att de är "heelt normalbegåvade". Det lät alltså som att det var till orsak av deras tvetydiga könstillhörighet som de kanske inte skulle vara normalbegåvade."
jag tror å det grövsta att du har fel då det var en föreläsning som pratade om kromosomrubbningar.