Varför är det så viktigt att Doktorn gillar kvinnor?

 
Jag vet inte hur många av er som tittar eller har tittat på Doctor Who. Men jag tittar på den serien och jag ÄLSKAR den.
 
Nu är jag på säsong 6 och här tycker jag att en sak börjar göras så tydlig och lite tjatig.
 
Doktorn gillar kvinnor. Doktorn gillar River. Melody frågar vem denna River är och säger något i stil med "Det är en kvinna va? Så som du pratar om henne.". När Doktorn träffar inkarnationen av Tardis så påpekar Doktorn också väldigt noga att inkarnationen är en kvinna. Som hen* dessutom tycker är sexig.
 
Till råga på detta så är det i den här säsongen som jag för första gången får höra någon kallas för gay. Det är en man som är gift med en annan man, hen kallar alltså sig själv för gay. Vi har tidigare fått se homopar, men det har aldrig sagts något om att de har samma kön, det har inte påpekats. Det har bara varit lika naturligt som alla heterosexuella par i serien. Men nu blev det alltså viktigt att påpeka att det paret var "the gay couple".
 
Jag förstår inte.
 
Nu har jag inte sett hela säsong 6 och det finns även en säsong 7 plus några specialavsnitt mellan, under och efter säsong 7. Så jag vet inte om det finns någon vits med att påpeka dessa saker, men jag har väldigt svårt att se någon vits med det.
 
Dock funderar jag på hur det skulle bli om Doktorns nästa inkarnation skulle vara en kvinna (alltså 13:e, jag vet ju att den tolfte är man även om jag inte kommit dit än i serien). Kommer hen att fortsätta att gilla kvinnor då? För Doktorn har visat ett stort intresse för kvinnor, inte bara i den här säsongen (även om hen verkligen uttalar det nu) utan även tidigare, med till exempel Rose.
 
Vad är det egentligen (om vi bortser från faktumet att de väljer en lämplig skådespelare) som gör att Doktorns hittills tolv inkarnationer är män? Vad är det som bestämmer att Doktorn ska bli man vid en regeneration? Hela hens DNA byts ju ut.
 
Vad var det som hindrade dem att välja typ Tilda Swinton till den tolfte regenerationen av Doktorn? Just sayin'.
 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ett ord: Moffat :(

Svar: Trodde först du försökt skriva "miffat" eller "muppat" eller något sådant, den fattade jag att du syftade på Steven Moffat xD
Få se, det är han som har skrivit de flesta manus som elfte Doktorn spelar va?
Intersexorwhat

2014-03-04 @ 07:15:50
Postat av: Sanna

Säger precis som Linnea. Steven Moffat. Han är den som skrivit mest manus ja. Han är liksom chef över hela Doctor whos tidslinje just nu. Du är inte den enda som märkt att han saknar vissa kvaliteter då de gäller sin kvinnosyn. Han skriver verkligen ur en vitt hetero perspektiv, mendan Russel T Davies skrev ja, inte ur det perspektivet. Vilket jag själv gillade väldigt mycket. Herregud jag kan hålla på att ranta om Moffat resten av mitt liv. Men Doctor Who är kul fortfarande i alla fall :)
Jag har själv skrivit två inlägg om det faktiskt. Om du orkar med sånt.
http://avskyrlyckligaslut.wordpress.com/2012/07/17/jag-vill-att-doctor-who-ska-spelas-av-en-kvinna/
http://avskyrlyckligaslut.wordpress.com/2013/04/19/doctor-who-bechdel-test-yeah/
Sen finns det lite fina youtube klipp också:
http://www.youtube.com/watch?v=jSLbyVAepNo&list=UU-p8Eaq7vTezQH_fCl2qegQ

Svar: Tack för tipsen! Riktigt spännande läsning och det där klippet måste jag ju bara länka till :)
Intersexorwhat

2014-03-12 @ 11:02:33
URL: http://avskyrlyckligaslut.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0