Om att hitta en trygghet

 
Jag tänkte lite på gårdagens inlägg om att hitta trygghet och att det är enkelt att hitta trygghet i en religion. Idag råkade jag stöta på religionen Wicca, som jag har hört talats om förut men inte kollat närmare på.
 
Så jag tog och läste lite på Wikipedia om Wicca och tyckte till en början att det lät som en väldigt trevlig religion. Många trevliga högtider och saker att fira, samt att de värnar om djur och natur.
 
Men så kom jag till meningen "Ett vanligt inslag i utövandet av religionen är tron på magi".
 
Jahapp...
 
Hur mycket jag än skulle vilja tro på magi så gör jag det inte. Tyvärr alltså.
 
För ett av de största problemen jag har med ateism är att det känns så kallt och grått på något vis. Det finns ingen trygghet i någon högre makt eller någon större gemenskap, utan som ateist är du ganska ensam, även om du har många ateister runt dig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0